مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

داروها کاهنده سطح کلسترول کدام اند؟

یکی از عوامل سکته مغزی و ناراحتی‏های قلبی سطح بالا کلسترول خون است که برای کاهش دادن میزان آن می‏توان از داروها استفاده کرد همچنین اصلاح سبک زندگی و فعالیت بدنی مناسب به بهبود آن کمک میکند. در این مقاله به اختصار در خصوص درمان‎‏های دارویی این عارضه در افراد با سنین و اختلالات مختلف پرداخته می‏شود.

داروها کاهنده سطح کلسترول کدام اند؟

اگر پزشک شما تصمیم گرفته است که برای کم کردن سطح بالا کلسترول باید دارویی مصرف کنید، به این دلیل است  در معرض خطر بالای بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار دارید. معمولاً این درمان شامل اصلاح سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و فعالیت بدنی و دارو است. بیشتر بیماری‏های قلبی و سکته های مغزی به این علت است که با رسوب چربی و کلسترول پلاک ساخته شده و این پلاک‏ها در دیواره های داخلی شریان های جمع شده، شریان ها دچار گرفتگی شده باریک می‏شوند و سرعت جریان خون کاهش می‏یابد. این تغییرات باعث به ‏وجود آمدن لخته خون می‏شود. اگر لخته خون جابه‏جا شده و جریان خون را به سمت قلب قطع کند، باعث حمله قلبی می‏شود. اگر لخته خون شریان منتهی به یا مغز را مسدود کند، باعث سکته مغزی می‏شود.

چه نوع دارویی برای این اختلالات تجویز می‏شود ؟

داروهای مختلفی می‏توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند که از این میان استاتین برای اکثر بیماران توصیه می‏شود و می‏تواند ۲۱ درصد خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. استاتین‏ ها در بیشتر موارد مؤثرترین درمان کاهنده چربی خون هستند. استاتین‏ها (مهارکننده‏ های تولید HMG-CoA) از تولید کلسترول در کبد جلوگیری می کنند. اثر عمده آنها کاهش کلسترول LDL است، که شامل لوواستاتین، پرواستاتین، سیمواستاتین، فلوواستاتین و آتورواستاتین است.

اگر در یکی از گروه‌های زیر قرار دارید ، باید در مورد خطرات و فواید استفاده از استاتین با پزشک خود مشورت کنید:

  • بزرگسالان مبتلا به بیماری قلبی عروقی تشخیص داده شده توسط پزشک، از جمله سکته مغزی ناشی از آترواسکلروز
  • بزرگسالان ، ۴۰-۷۵ سال ، مبتلا به دیابت
  • بزرگسالان. با سطح کلسترول LDL (بد) بیشتر از یا مساوی با ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر
  • بزرگسالان ۴۰ تا ۷۵ ساله با سطح LDL (بد) ۷۰-۱۸۹ میلی گرم در دسی لیتر و خطر ۵٪ تا ۱۹٫۹٪ بروز CVD در ۱۰سال آینده به علت آرترواسکلروز (تنگی عروقی)
  • بزرگسالان ۴۰-۷۵ ساله ، با سطح LDL-C 70-189میلی گرم در دسی لیتر و خطر ۲۰٪ یا بیشتر بروز CVD در ۱۰سال آینده به علت آرترواسکلروز (تنگی عروقی)

چه داروهای دیگری ممکن است تجویز شود؟

ارائه دهندگان خدمات درمانی شما با استفاده از درمان با استاتین و اصلاح سبک زندگی میزان پیشرفت و بهبود بیماری شما را تحت نظر دارند. اگر عوارض جانبی جدی دارید یا به تنهایی پاسخ مطلوبی از استاتین و تغییر شیوه زندگی نگرفته‏ اید، ممکن است لازم باشد از دارو‏های دیگری استفاده کنید. اگر دچار اختلالات قلبی و عروقی هستید و از بالاترین میزان استاتین قابل تحمل استفاده کرده اید و LDL-C شما هنوز ۷۰ یا بالاتر است، ممکن است یک یا چند داروی زیر تجویز شود. همه آنها را می توان در ترکیب با استاتین تجویز کرد.

  • اتصال دهنده اسیدهای صفراوی (رزین) باعث می شود روده کلسترول بیشتری را از دست می‏دهد. که شامل کلستیرامین، کلستیپول و کلشولام است.
  • Ezetimibe (مهار کننده های جذب کلسترول) با جلوگیری از جذب کلسترول در روده کار می‏کند.
  • مهار کننده های PCSK9 به منظور کاهش کلسترول LDL (بد) به یک پروتئین در کبد متصل شده و غیرفعال می‏شوند. برخی از این دارو‏ها شامل alirocumab و evolocumab هستند. این داروها کاهش‏دهنده میزان تری‏گلیسیرید هستند و می‏توانند باعث کاهش خفیف LDL هستند ، اما مطالعات از استفاده آنها به عنوان یک جز افزودنی به استاتین پشتیبانی نمی کنند.
  • فیبرها به ویژه برای کاهش سطح تری گلیسیرید (چربی خون) مناسب هستند و یک اثر کاهنده خفیف LDL دارند.که شاملgemfibrozil ، clofibrate و fenofibrate هستند.
  • نیاسین (اسید نیکوتین) یک ویتامین B است که تولید چربی‏ در کبد را محدود می‏کند. این دارو حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود. این ماده باعث کاهش سطح تری‏گلیسیرید شده و اثرخفیف در کاهش سطح LDL دارد.

پزشک شما با معاینه شما می‏تواند تصمیم بگیرد کدام دارو یا ترکیبی از داروها برای شما مناسب است. همیشه دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید و در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک اطلاع دهید. هرگز مصرف داروهای خود را به خودی خود قطع نکنید!

چطور بفهمیم دارویی که مصرف می‏کنیم تاثیر خوبی در بهبود بیمار ما دارد؟

در صورت لزوم پزشک سطح کلسترول خون شما را آزمایش می کند. به همراه پزشک خود ، هدفی را تعیین کنید و بپرسید که رسیدن به آن هدف چقدر طول می‏کشد.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

حانیه عباسی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.