مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

پزشکی جایگزین چیست؟

پزشکی جایگزین هر درمان یا تکنیکی است که در راستای افزایش سلامت می باشد ولی زیر مجموعه پزشکی رایج قرار نمی گیرد.
گاهی اوقات مردم آن را طب مکمل نیز می نامند.

پزشکی جایگزین چیست؟

پزشکی جایگزین هر درمان یا تکنیکی است که در راستای افزایش سلامت می باشد ولی زیر مجموعه پزشکی رایج و معمول قرار نمی گیرد. گاهی اوقات مردم آن را طب مکمل نیز می نامند. اصطلاحات مرتبط شامل موارد زیر میشود:

  • طب کلی نگر : نگاه به بیمار به صورت یک کل، در نظر گرفتن شرایط روحی و احساسی فرد هنگام درمان مشکلات سلامتی او‌.
  • پزشکی جامع : به معنی در نظر گرفتن طب جایگزین براساس شواهد به عنوان بخشی از پزشکی رایج .

مثال های پزشکی جایگزین :

  • طب سوزنی : فرو کردن سوزن های بسیار ریز در نقاط مختلف پوست، این سوزن ها یا درد ندارند یا درد کمی دارند.
  • دارو های گیاهی : داروهای گیاهی قرص ها یا مایعاتی هستند که از موادی که در گیاهان یافت میشود تشکیل شده اند. با اینکه دارو های گیاهی مواد طبیعی هستند ولی همیشه امن و بدون عارضه نیستند، گیاهان گاهی اوقات حاوی مواد شیمیایی هستند که میتوانند به بدن اسیب بزنند.
  • همسان درمانی(همیوپاتی) : استفاده به میزان کم از موادی که در صورتی که به مقدار زیادی از انها استفاده شود موجب بیماری در افراد میشود.
  • تکنیک ذهن آگاهی : مثال های ان شامل خواب هیپنوتیزم و تصویر سازی ذهنی هدایت شده می باشد. این تکنیک ها افراد را ارام و به انها کمک میکنند که طرز تفکر خود را درباره علائمشان تغییر دهند.
  • ماساژ درمانی : در طی ماساژ درمانی، فرد ماساژ دهنده تکنیک های ماساژ مالشی و فشردن را روی بدن فرد دیگری انجام میدهد.
  • ریکی و سایر انرژی درمانی ها : انسان های معتقد به انرژی درمانی هایی مانند ریکی فکر میکنند که انرژی درون بدن جریان می یابد. در طی درمان به روش ریکی، فرد درمان کننده انرژی را مستقیما به سمت بدن بیمار هدایت میکند.
  • رژیم های غذایی مخصوص : برای مثال بیمارانی که سرطان دارند گاهی اوقات می شنوند که در صورت داشتن رژیم غذایی خاصی وضعیت بیماری شان بهتر میشود. این رژیم ها ممکن است بدون گوشت باشند یا موجب شوند فرد مکمل های خاصی را مصرف کند.

آیا استفاده از پزشکی جایگزین بی خطر است؟

اشکال زیادی از پزشکی جایگزین و پزشکی جامع بدون خطر هستند و بعضی میتوانند مفید باشند. اما احتیاط بسیار لازم است بخصوص اگر در حال استفاده از مکمل ها و داروهای گیاهی هستید. در بعضی موارد میتوانند حاوی عناصر مضر برای سلامتی باشند. همچنین میتوانند گران قیمت نیز باشند. در مورد استفاده از هر ماده ی بدون نسخه ای که به ان لقب “قرص معجزه” یا “درمان کننده سرطان یا سایر بیماریهای لاعلاج” را داده اند بسیار مراقب باشید.

اگر شما در حال استفاده یا به فکر استفاده از پزشکی جایگزین هستید حتما با پزشک خود صحبت کنید تا شما را درباره خطر های احتمالی مطلع سازند‌.

 

بنابراین مشورت با پزشک مهم است زیرا :

  • بعضی از داروهای گیاهی مانند داروی ضد افسردگی چای کوهی ممکن است با داروهای تجویز شده توسط پزشک تداخل داشته باشند و مانع عملکرد انها شوند.
  • بعضی از دارو های گیاهی سمی و خطرناک هستند برای مثال عصاره kava که ضد اضطراب میباشد ممکن است موجب تخریب کبد شود و آسیب زننده باشد.
  • بعضی رژیم های غذایی خاص که باعث کاهش سریع وزن در افراد می شوند میتوانند موجب مشکلات سلامتی شوند، این رژیم ها علی رغم اینکه خیلی گران قیمت هستند ممکن است فایده ای هم برای فرد نداشته باشند.

از کجا میتوان اطلاعات قابل اعتماد درباره داروهای گیاهی و مکمل ها را بدست اورد؟ به راحتی نمیتوان متوجه شد که چه منبعی برای داروهای گیاهی یا مکمل های غذایی معتبر است.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

زهرا کلاهچی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.