مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

داروهای فشار خون بالا

فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، به همین خاطر گاهی اوقات افراد آن را جدی نمی گیرند. فشار خون بالا افراد مبتلا را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیه و سایر مشکلات جدی قرار می دهد. داروهایی که پزشک برای درمان فشار خون بالا تجویز می کند، می تواند خطر ابتلا به این مشکلات را کاهش دهد و حتی به بیمار کمک کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید.

داروهای فشار خون بالا

چرا برای درمان فشار خون بالا به دارو نیاز دارم؟

فشار خون بالا معمولا علامتی ندارد، به همین خاطر گاهی اوقات افراد آن را جدی نمی گیرند. فشار خون بالا افراد مبتلا را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیه و سایر مشکلات جدی قرار می دهد. داروهایی که پزشک برای درمان فشار خون بالا تجویز می کند، می تواند خطر ابتلا به این مشکلات را کاهش دهد و حتی به بیمار کمک کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید.

بسیار مهم است که فرد مبتلا  داروهای فشار خون خود را هر روز طبق دستور پزشکتان مصرف کند. علاوه بر این، داروهای فشار خون ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا گران قیمت باشد، بنابراین به سادگی درمی یابیم چرا مردم نمی خواهند داروهای فشار خون خود را مصرف کنند.

اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید وسوسه می شوید داروهایتان را مصرف نکنید، به یاد داشته باشید، آن ها می توانند زندگی شما را نجات دهند! اگر داروهای شما عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کردند یا اگر نمی توانید هزینه داروها را بپردازید، با پزشک خود صحبت کنید. اغلب راه هایی برای این مشکلات وجود دارد. گام اول این است که دکتر یا پرستار خود را  از وجود این مشکلات مطلع کنید.

چه داروهایی ممکن است نیاز داشته باشم؟

اگر فشار خون بالا دارید، تغییر در عادات غذایی و شیوه زندگی ممكن است فشار خون شما را تا حدی كاهش دهد.در همه افراد مبتلا به فشار خون، حتی در صورت استفاده از دارو، همچنان باید اصلاحات در شیوه زندگی را انجام گیرد. انجام این كار به داروهای شما اجازه می دهد تا بهتر عمل كنند و فشار خون را به میزان مورد نیاز كاهش دهند. داروهای مختلفی برای كاهش فشار خون در دسترس هستند كه به روشهای مختلف عمل می نمایند و  بعضی از داروها علاوه بر کاهش خون، مزایای دیگری نیز دارند.

پزشک شما براساس موارد زیر تصمیم می گیرد که کدام دارو برای شما مناسب است:

  • فشار خونتان چقدر است؟
  • مبتلا بودن به سایر بیماری ها
  • داروهای مصرفیتان تا کنون چقدر برایتان اثربخش بوده است.

پزشک ممکن است دارو یا مقدار مصرفی دارو را چند بار برای پیدا کردن بهترین دارو و دوز آن که باعث کمترین عوارض جانبی شود، تغییر دهند. به علاوه ممکن است شما به بیش از یک دارو برای کنترل فشار خون خود نیاز داشته باشید. در این زمان مهم آن است که هر دارویی که برایتان تجویز شده را دقیقا همانطور که پزشک شما تجویز کرده است، مصرف کنید. و همیشه با پزشک یا پرستار خود را در مورد مشکلی که با  مصرف دارو دارید، صحبت کنید. به این ترتیب پزشک معالج شما می تواند با ایجاد تغییراتی در تجویز دارو ، بیشترین راحتی و همچنین بالاترین اثربخشی را برایتان فراهم کند. هرگز بدون صحبت کردن با پزشک خود، داروهای خود را هرگز متوقف نکنید یا تغییراتی در نحوه مصرفتان ایجاد نکنید.

در زیر لیستی از  رایج ترین نواع داروهایی که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا داده می شود آورده شده است:

  • داروهای ادرار آور یا دیورتیک ها
  • داروهای مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین( (ACE inhibitor
  • مهار کننده های یا مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین ((Angiotensin receptor blocker: ARB
  • داروهای مسدود کننده های کانال کلسیم
  • داروهای مسدود کننده های بتا

ما این مقاله تنها به برخی اطلاعات اساسی در مورد این داروها می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروهای خود، می توانید از پزشک یا پرستارتان سوال کنید.

دیورتیک ها : این دسته از دارو ها به عنوان داروهای مدر شناخته می شوند زیرا حجم ادرار را افزایش می دهند. برخی از نمونه های دیورتیک ها شامل کلرتالیدون ، هیدروکلروتیازید و فوروزماید (نام تجاری: لیزیکس) است.

مهار کننده های ACE و ARB ها : مهار کننده های ACE و ARB ها اغلب با هم دسته بندی می شوند، زیرا با روش های مشابه عمل می کنند. این داروها می توانند به پیشگیری از بیماری کلیوی کمک کنند. پزشکان اغلب آنها را برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می کنند؛ زیرا در افراد مبتلا به دیابت خطر ابتلا به بیماری کلیوی بالاتر است.

بعضی از نمونه های مهارکننده ACE شامل انالاپریل، کاپتوپریل و لیزینوپریل هستند. نمونه های ARBs عبارتند از لوزارتان و والزارتان.

مسدود کننده های کانال کلسیم : برخی از نمونه هایی از مسدود کننده های کانال کلسیم شامل آملودیپین و دیلتیازم هستند. این داروها علاوه بر کنترل فشار خون، به جلوگیری از درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی  هم کمک می کنند.

مسدود کننده های گیرنده بتا:  علاوه بر کاهش فشار خون، مسدود کننده های بتا به کاهش میزان کار اضافی تحمیل شده به قلب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که افرادی که پس از حمله قلبی مسدود کننده بتا دریافت می کنند، احتمال ابتلا به حمله قلبی یا  مرگ در آن ها کمتر است از افرادی که داروی مسدود کننده بتا مصرف نمی کنند.

مطالعات همچنین نشان می دهد که  طول عمر افراد مبتلا به نارسایی قلبی که بتا بلوکرها مصرف می کنند، طولانی تر از افرادی که نارسایی قلبی دارند، اما داروی مسدود کننده بتا مصرف نمی کنند. هنگامی که افراد ابتدا شروع به  مصرف بتا بلوکرها می کنند، گاهی اوقات  احساس خستگی می کنند. این حالت فقط تا زمانی ست که بدن به مصرف دارو سازگاری پیدا کند. اما هنگامی که بدن با مسدود کننده های بتا سازگار شود، داروها واقعا می توانند مفید باشند. اگر پزشک شما داروی مسدود کننده بتا برایتان تجویز کرد، برای شروع عملکرد مناسب، به دارو زمان بدهید.برخی از نمونه هایی از مسدود کننده های بتا عبارتند از: آتنولول ، متوپرولول و پروپرانولول (نام تجاری: Inderal).

لازم به ذکراست که امروزه شرکت های مختلف دارویی برای راحتی مصرف کنندگان و کاهش برخی از عوارض جانبی داروها قرص های ترکیبی را به بازار عرضه کرده اند که حاوی دو یا چند داروی فشار خون می­باشد؛ در بازار ایران هم ترکیبات دارویی همانند ترکیب لوزارتان، هیدروکلروتیازید، والزارتان و آملودیپین یافت میشود که این داروها در مجموع باعث کاهش هزینه های مرتبط با فشار خون می­شود.

استاد ناظر:

دکتر هاله اشرف

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مونا گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.