مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خطر شیرین بنام: قند – ۲

قند و شکر در بحث سلامتی ، معروف به شیرینی تلخ است. قند در تمامی مواد غذایی کربوهیدرات دار قرار دارد، مانند: میوه‌ها و سبزیجات، غلات و لبنیات(در لبنیات بصورت قند لاکتوز). مصرف غذاهای کامل حاوی قند طبیعی اشکالی ندارد. از آن‌جایی که قند یک ماده اصلی غذایی نیست انجمن های علمی پیشنهاد می کنند که مصرف قند اضافی روزانه برای مردان نباید بیشتر از ۱۵۰ کالری (یا ۹ قاشق چای‌خوری یا ۳۶ گرم) باشد. نزدیک به مقدار موجود در یک قوطی نوشابه است.

خطر شیرین بنام: قند – ۲

میزان مصرف قند چه اندازه باید باشد؟

اگر مقدار ۲۴ قاشق چای‌خوری قند در روز زیاد است، مقدار درست آن چقدر است؟

از آن‌جایی که قند یک ماده غذایی اصلی شما نیست، گفتن این موضوع سخت است. انستیتو های پزشکی، که میزان پیشنهادی مواد غذایی را تعیین می‌کند، اندازه‌ای برای مصرف قند مشخص نکرده است.

با این حال، انجمن های علمی پیشنهاد می کنند، مصرف قند اضافی روزانه برای مردان نباید بیشتر از ۱۵۰ کالری (یا ۹ قاشق چای‌خوری یا ۳۶ گرم) باشد. نزدیک به مقدار موجود در یک قوطی نوشابه است.

کم کردن قند اضافه

خواندن برچسب‌ها یکی از بهترین‌ راه‌های پایش میزان قند اضافی دریافتی است. به دنبال نام‌های زیر برای شکر اضافه شده باشید و سعی کنید از آن اجتناب یا مقدار و یا دفعات مصرف آن را کاهش دهید:

  1. شکر قهوه‌ای
  2. شیرین کننده ذرتی
  3. شربت ذرت
  4. کنستانتره آب‌میوه
  5. شربت ذرت با فرکتوز بالا
  6. عسل
  7. قند معکوس شده (ترکیب قندهای ساده ۵۰% گلوکز + ۵۰% فروکتوز)
  8. قند مالت
  9. ملاس یا شیره
  10. شربت‌هایی که مولکول‌های قندی آن‌ها با ” وز” تمام می‌شوند (دکستروز – فروکتوز – گلوکز – لاکتوز – مالتوز – سوکروز)

تمامی قندها، که قندهای اضافه هم شامل آن می‌شود، با گرم لیست می‌شوند. به مقدار گرم قند در هر وعده و همچنین تعداد کل وعده ها توجه داشته باشید. “شاید فقط ۵ گرم شکر در هر وعده بگوید ، اما اگر مقدار طبیعی آن سه یا چهار وعده باشد ، می توانید به راحتی ۲۰ گرم شکر و در نتیجه مقدار زیادی شکر اضافه شده مصرف کنید.”

همچنین، قند اضافه شده به مواد غذایی یا نوشیدنی خود را رعایت کنید. حدود نیمی از قند اضافه شده از نوشیدنی ها ، از جمله قهوه و چای به دست می آید. یک مطالعه در مجله علمی بهداشت عمومی نشان داد که افراد، حدود دو سوم نوشیدنی های قهوه‌دار و نوشیدنی‌های دارای چای را با شکر یا طعم دهنده های قندی مصرف می کنند. پژوهشگران همچنین خاطرنشان كردند كه بیش از ۶۰٪ كالری موجود در نوشیدنی‌های آن‌ها از قند اضافه شده حاصل می‌شود.

شکر اضافه شما از کجا و کدام مواد می‌آید؟

  گروه غذایی نسبت مصرف متوسط   گروه غذایی نسبت مصرف متوسط
۱ سودا / نوشیدنی انرژی‌زا و ورزشی ۴۲٫۲% ۶ غلات صبحانه آماده ۲٫۹%
۲ دسرهای با پایه غلات ۱۱٫۹% ۷ شکر / عسل ۴٫۱%
۳ نوشیدنی‌های میوه‌ای ۸٫۵% ۸ چای ۳٫۸%
۴ دسرهای لبنیاتی ۵٫۵% ۹ نان‌ها مخمری ۲٫۳%
۵ آبنبات ۵% ۱۰ شربت / چاشنی‌ها ۱٫۴%

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.