مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بیایید با سه اصلاح ساده در رژیم غذایی، خواب بهتری داشته باشیم!!

بررسی ها نشان می دهد کافئین را می توان در طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی ها یافت. علاوه بر این، غذاها و نوشیدنی های دیگری نیز وجود دارد که باعث اختلال در خواب و کیفیت آن میشود. هدف ما در این مقاله این است که با شناسایی این مواد غذایی و کاهش مصرف روزانه ی آنها به بهبود کیفیت و کمیت خواب خود کمک کنیم.

بیایید با سه اصلاح ساده در رژیم غذایی، خواب بهتری داشته باشیم!!

همه ی ما میدانیم که کافئین میتواند ما را بیدار نگه دارد. به همین خاطر ما معمولا روزمان را با یک فنجان چای معمولی یا قهوه شروع میکنیم. اما جالب است بدانید که کافئین در طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی ها یافت میشود. یک مطالعه از مراکز پرطرفدار ساخت قهوه نشان داد که برخی از نوشیدنی های بدون قهوه حاوی بیش از ۱۳ میلی گرم کافئین در یک وعده هستند که این مقدار برابر با مقدار کافئین بعضی دیگر از محصولات آن مرکز بود. از دیگر منابع کافئین دار دیگر میتوانیم به نوشابه های گازدار غیرکولا، محصولات حاوی شکلات و کاکائو، بستنی و غلات صبحانه اشاره کنیم. البته بهتر است توجه کنیم که اینها تنها منابع پنهانی مختل کننده ی خواب نیستند. در این مقاله، ما میخواهیم منابع دیگری را نیز معرفی کنیم که شما میتوانید با پرهیز کردن از آنها و یا محدود نمودن مصرف آنها خواب بهتری داشته باشید.

۱ـ الکل

تحقیقات نشان داده اند با اینکه الکل در زود به خواب رفتن افراد نقش موثری دارد اما با از بین رفتن اثر الکل در بدن این افراد، بیداری هایی در مراحل مهم خواب رخ میدهد که میتواند کیفیت خواب آنها را به شدت کاهش بدهد. جالب توجه است که در صورت مصرف منظم الکل، این افراد دچار مشکلات حافظه ای و هذیان گویی در خواب نیز میشوند.

۲ـ غذاهای ادویه دار

غذاهای ادویه دار نیز از دیگر منابعی است که میتواند با ایجاد سوزش معده، خواب شما را تحت تاثیر قرار بدهد. علاوه بر این، مصرف غذاهای تند با بر هم زدن تعادل دمایی بدن در هنگام خواب میتواند در کاهش کیفیت خواب شما موثر باشد. برای همین توصیه میگردد که از مصرف غذاهای ادویه دار در بازه ی زمانی سه ساعت پیش از خواب خودداری کنید.

۳ـ غذاهای پرچرب و پرپروتئین

غذاهای چرب نیز از سری منابعی است که با برهم زدن تنظیم ساعات خواب افراد میتوانند باعث کاهش کیفیت خواب در این اشخاص گردد. علاوه بر این غذاها، وعده های غذایی پرپروتئین مانند استیک و مرغ هم میتوانند خواب را مختل کنند. زیرا هضم آنها زمان زیادی میبرد و این مسئله در هنگام خواب، بدن را با مشکل مواجه میکند. در نتیجه، برای خوابی آسوده گفته میشود که قبل از خواب کربوهیدرات های پیچیده مانند نان تست کامل یا مقداری بلغور جو دوسر بخورید. زیرا این غذاها باعث ترشح هورمون خواب آور سروتونین میشود.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

امیرحسین جلیلوند

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.