مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بستن یا قطع سیــاهـــرگ چیست؟

قطع سیاهرگ یک روش است که برای درمان انواع مختلف بیمارهای وریدی مورد استفاده قرار می گیرد و آن را با از بین بردن امکان حرکت خون در سیاهرگ های بیمار انجام میدهند، به طوری که خون نمی تواند از طریق آن جریان یابد و از مسیر دیگری خود را به قلب می رساند.

بستن یا قطع سیــاهـــرگ چیست؟

قطع سیاهرگ یک روش است که برای درمان انواع مختلف بیمارهای وریدی مورد استفاده قرار می گیرد و آن را با از بین بردن امکان حرکت خون در سیاهرگ های بیمار انجام میدهند، به طوری که خون نمی تواند از طریق آن جریان یابد و از مسیر دیگری خود را به قلب می رساند. از بین بردن امکان عبور خون از سیاهرگ ها تنها برای افرادی که با درمان های ساده تر بهتر نشده اند، انجام می شود. و این کار میتواند به چندین روش انجام شود:
اسکلروتراپی : در این روش، دکتر یک ماده شیمیایی را به داخل رگ بیمار تزریق می کند که سبب فروپاشی آن می شود. رگ در جای خود نگهداری می شود، اما دیگر خون را حمل نمی کند. اسکلروتراپی را می توان در مطب دکتر با بیهوشی موضعی انجام داد.
رادیوفرکانس یا لیزر: در این روش یک سیم مخصوص را به سیاهگ بیمار وارد می کنند. این سیم موجب سوزاندن رگ می شود و از داخل بسته میشود. رگ در جای خود نگهداری می شود، اما دیگر خون را حمل نمی کند. در این روش ابتدا یک سوراخ کوچک یا برش در پوست ایجاد می شود و می تواند با بیهوشی خفیف انجام شود و اغلب در مطب پزشک انجام می شود.
پیوند رگ و یا حذف آن : در این روش با عمل جراحی سیاهرگ بیمار خارج میشود. افرادی که این جراحی را دارند، بایستی بیهوشی داشته باشند و در یک مرکز بیمارستان یا مرکز جراحی درمان شوند.


آیا می توانم انتخاب کنم که کدام روش باشد؟ – معمولا نه. دکتر شما توصیه می کند که کدام روش برای درمان موثر است.
به طور کلی افراد که اسکلروتراپی ، رادیو اکتیو یا لیزر دارند قبل از عمل برای ارام شدن یک عدد قرص مصرف میکنند. بعضی از افراد هم قبل از این عمل با مشورت پزشک یک سری از داروهایی که از قبل مصرف میکردند را قطع میکنند.

چه توصیه هایی بعد از جراحی ورید گفته میشود؟

  • چندین بار در روز به مدت چندین دقیقه پیاده روی کنید
    ● از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی اجتناب کنید
    ● هنگام نشستن پای خود را روی یک سطح صاف و نرم (به عنوان مثال روی بالش) بگذارید.
    ● از ۱ تا ۲ هفته پس از عمل، از فعالیت سنگین یا ورزش اجتناب کنید.
    بسته به نوع روش ممکن است از شما خواسته شود باند خاص یا جوراب ساق بلند با نام “باند فشرده سازی” یا “جوراب فشرده سازی” را بپوشید. این باند یا جوراب ساق بلند باعث پیوسته و یکنواخت شدن فشار روی پای شما میشود و می تواند به جلوگیری از کبود شدن کمک کند.
    همچنین بسته به نوع روشی که دارید، ممکن است مجبور شوید چند روز پس از انجام جراحی برای یک آزمایش به نام اولتراسوند ، به پزشک مراجعه کنید. این ازمایش برای این است که پزشک اطمینان حاصل کند هیچ لخته ی خونی در پای شما ایجاد نشده است.

چه مشکلاتی ممکن است پس از تخلیه ورید اتفاق بیافتد؟
● لخته شدن خون در پاها
● خونریزی زیر پوست که یک توده نرم به نام “هماتوم” ایجاد می شود
از جمله مشکلات افرادی که پیوند رگ یا بستن آن را دارند:
● عفونت محل جراحی
● آسیب عصبی
چه وقت باید با دکتر خود تماس بگیرم؟
● شما باند یا جوراب های خود را پوشیده اید و احساس سردی و خنکی در یک پا یا هر دوپا می کنید یا انگشتان پا سفید یا بنفش شده باشند. این علائم احتمالا به این معنی است که باند یا جوراب های شما بیش از حد تنگ هستند. شما می توانید از پوشیدن آن اجتناب کنید، اما اول با پزشک خود تماس بگیرید.
● درد شدید یا تورم دارید که با داروهای ضد دردی که پزشک شما تجویز می کند بهتر نمی شود. این علائم می تواند نشانه ای از وجود لخته در پای شما باشد.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مریم مرادی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.