مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چه کسانی باید از جهت ابتلا به پوکی‌استخوان بررسی شوند؟

پوکی استخوان به دنبال از دست رفتن مواد معدنی استخوانی به وجود می‌آید. این بیماری اغلب بی‌علامت است اما می‌تواند منجر به شکستگی و به دنبال آن دردهای مزمن خصوصا در ستون فقرات شود. بنابراین غربالگری پوکی استخوان در افراد در معرض خطر ازجهت بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری در جامعه اهمیت دارد.

چه کسانی باید ازجهت ابتلا به پوکی‌استخوان بررسی شوند؟

پوکی‌استخوان باعث ضعیف شدن و کاهش استحکام استخوان می‌شود که از عوارض آن شکستگی است. اما درواقع ممکن است شما مدت طولانی به این بیماری مبتلا باشید ولی از وجود آن آگاهی نداشته باشید؛ زیرا تا قبل از بروز شکستگی، افراد معمولا هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل به آن لقب “دزد خاموش” داده شده است. در اغلب موارد پس از تشخیص زودهنگام می‌توانیم با کمک روش‌های درمانی متعدد از بروز شکستگی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنیم. بنابراین انجام تست‌های غربالگری جهت سنجش تراکم استخوان، در خانم‌ها و آقایانی که در‌معرض خطر هستند ضرورت دارد.

تصویر۱- کاهش استحکام استخوان در طی پوکی استخوان منجر به افزایش احتمال شکنندگی آن می‌شود.

خانم‌ها باید در سن ۶۵ سالگی تست سنجش تراکم استخوان انجام دهند. اما اگر فاکتورهای خطری دارید که منجر به از دست رفتن استخوان می‌شود (مثل مصرف سیگار یا الکل، سابقه خانوادگی پوکی‌استخوان، سابقه شکستگی قبلی، مصرف طولانی‌مدت داروهایی مانند کورتون، ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید و سوجذب ناشی از سلیاک) باید این تست را در حدود سنین یائسگی انجام دهید. استروژن از استخوان‌های شما محافظت می‌کند؛ بنابراین در طی یائسگی به دلیل کاهش سطح این هورمون ریسک ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد.‌

غربالگری پوکی استخوان در آقایان از ۷۰ سالگی شروع می‌شود. اما درصورت وجود فاکتورهای‌خطر غربالگری را در ۵۰ سالگی انجام می‌دهیم.

تصویر ۲ دستگاه سنجش تراکم استخوان با کمک اشعه X میزان ماده معدنی موجود در استخوان را اندازه‌گیری می‌کند.

تست سنجش تراکم استخوانی حدود چند دقیقه طول می‌کشد که در آن شما بر روی یک تخت دراز می‌کشید و از طرف دستگاه پرتوی ایکس با دوز کم به استخوان‌‌های شما (اغلب لگن و ستون فقرات) ارسال می‌شود. براساس میزان اشعه‌ای که عبور می‌کند، میزان ماده معدنی استخوانی تخمین زده می‌شود.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

هومینا صفار

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.