مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چگونه با مواد غذایی مناسب فشار خون بالا را به زانو در آوریم؟

فشار خون از مشکلات خطیر کنونی اکثر جوامع و از عوامل مهم خطر بیمارهای قلبی نیز می باشد. نکته ی مهم این است که با رعایت سبک زندگی سالم از بسیاری از این عوامل می­توان جلوگیری کرد. تغذیه بعد مهم سبک زندگی می باشد که بیماران فشار خونی با رعایت برخی نکات غذایی می توانند به نحو موثری این بیماری را کنترل نمایند.

چگونه با مواد غذایی مناسب فشار خون بالا را به زانو در آوریم؟

نوشته شده توسط دکتر احمدرضا واشقانی فراهانی

انتخاب های خوب برای افراد دچار فشارخون:

  • میوه­ و سبزیجات
  • ماهی
  • آجیل
  • مواد لبنی کم چرب
  • مواد غنی از پتاسیم

انتخاب­های پرخطر برای افراد دچار فشارخون:

  • نمک و خوراکی­های نمکی
  • گوشت های فرآوری شده و نمک سود شده
  • روغن های جامد و چربی های حاوی روغن ترانس
  • خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی شکر زیاد

تقریبا نیمی از مردم بزرگسال ایالات متحده آمریکا و ۸۰ درصد کسانی که سن بالای ۵۰ سال دارند، دارای فشار خون بالا و خطرناکی هستند که آنها را مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و سکته می­کند. فشار ۸۰/۱۲۰ میلیمتر جیوه یا فشار های کمتر از این میزان، فشار خون سالم و طبیعی محسوب می­شود. هر چقدر فشار خون از این میزان بیش­تر شود، خطر نیز افزایش می­یابد.

نمک:

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر فشار خون دارد. مردم ما بسیار بیشتر از مقدار طبیعی، نمک مصرف می­کنند و ازدیاد بیشتر از اینکه به علت مصرف خانگی باشد به علت وجود نمک در مواد غذایی بسته بندی شده است.

اگر هر فرد روزانه به طور متوسط یک و نیم قاشق چای خوری نمک مصرف کند. این یعنی حدود ۸۵۰۰ میلی گرم  نمک که معادل ۳۴۰۰ میلی گرم سدیم هست که این مقدار ۵۰ درصد از حدود مصرف متعادل بیش­تر است و این دو برابر مقداریست که افراد سالخورده و یا در معرض خطرهای فشار خون بالا، مشکلات قلبی، کلیوی یا دیابتی می­توانند، مصرف کنند. تحقیقات نشان می دهد که سدیم موجود در نمک می تواند فشار خون را در بسیاری از افراد بالا ببرد.

ما  می توانیم از سبزیجات و میوه های غیر فرآوری شده و غلات به عنوان یک رژیم غذایی کم نمک بهره بگیریم. یک رژیم غذایی سالم می تواند فشار خون را به حدی پایین آورد که خیلی از افرادی که فشار خون بالای خفیفی دارند دیگر نیازی به مصرف داروهای فشار خون نداشته باشند و یا مقدار داروی مصرفی خود را می­توانند کاهش دهند. یکی از دلایلی که  برخی از رژیم های غذایی در زمینه فشار خون مفید واقع شده اند، این است که این رژیم ها غنی از پتاسیم هستند. پتاسیم یک ماده معدنی است که می­تواند فشار خون را پایین بیاورد. پتاسیم در بسیاری از میوه­جات و سبزیجات از قبیل موز، ملون و آووکادو یافت می­شود. کاهش مصرف نمک همراه با مصرف پتاسیم اثر پتاسیم را بیش از پیش می­کند.

 

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استاد راهنما:

دکتر علی واشقانی فراهانی

دکتر علی واشقانی فراهانی

 

ویراستار:

دکتر احسان سرایی

دکتر احسان سرایی

احمدرضا واشقانی فراهانی

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.