مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

پیگیری پیشرفت تندرستی با فعالیت فیزیکی در افراد دیابتی

در این مقاله به طور خلاصه به روش های پیگیری و بررسی بهبود بیمار دیابتی پرداخته شده است.

پیگیری پیشرفت تندرستی با فعالیت فیزیکی در افراد دیابتی

شما میتوانید با پیگری  پیشرفت تندرستی، سلامتی خود را در بلند مدت بهبود ببخشید. شما با مشاهده میزان پیشرفت خود، انگیزه بیشتری برای ادامه راه پیدا می کنید. علاوه ‌براین، ثبت کردن وضعیت میتواند به پزشکتان کمک کند تا برای درمان شما برنامه ‌ریزی کند.

ثبت قند خون

پزشک به شما یاد می دهد که چگونه قند خود را اندازه بگیرید. از آن جایی که هم اکنون از نظر فیزیکی فعالتر هستید، شاید لازم باشد که قند خون خود را بیشتر چک کنید. با نوشتن قند خون خود در یک دفترچه، بهتر میتوانید اثر بخشی تلاشهایتان را ببینید. میتوانید در دفترچه‌ی خود ستونی برای قند خون درست کنید و آن را ثبت کنید. هنگام ویزیت دفترچه خود را با خود داشته باشید. پزشک شاید از آن برای بررسی و درصورت نیاز تغییر رژیم دارویی استفاده کند.

هدف گذاری تندرستی

با هدفگذاری شما چیزی را برای رسیدن به آن مشخص میکنید. هدف مورد انتخابتان باید قابل دسترس باشد. اگر که قادر به رسیدن به آن نباشید فایده‌ای ندارد. هدف خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید انجامش دهید، مثلا؛ شاید هدف اول ۲-۱۰ دقیقه پیاده روی روزانه برای یک هفته باشد. سعی کنید اهداف بعدی را چالش برانگیزتر کنید. میتوانید از یک دوست بخواهید که به شما ملحق شود تا بتوانید همدیگر را در دستیابی به هدف تشویق کنید.

نگهداری از دفترچه ثبت دقایع

در دفترچه خود اطلاعاتی را ثبت کنید که برایتان بیشترین اهمیت را دارد. میتوانید احساس خود را قبل ، در حین و یا بعد از ورزش ثبت کنید. نوشتن قند خون را فراموش نکنید. با گذشت زمان اولین ثبت شده ها را با آخرین‌ها مقایسه کنید. احتمالا سلامتی شما بهبود یافته و قند خون در طول زمان پایین آمده است. همچنین بنویسید که چه ورزش‌هایی انجام میدهید. ورزش‌های هوازی، استقامتی، و دیگر انواع ورزش‌ها اثرات متفاوتی روی قند خون دارند. اگر تکنولوژی دوست دارید میتوانید از اپلیکیشن هایی که اطلاعات سلامتی و ورزشی را ثبت میکنند استفاده کنید. این اطلاعات می تواند شامل مدت زمان ورزش، ضربان قلب، مدت زمان خواب و مسافت طی شده باشد. خیلی از اپلیکیشن ها گزارش روزانه، هفتگی و ماهیانه میدهند.

پاداش تندرستی

اگر برای خود جایزه ای تعیین کنید، احتمال رسیدن به اهداف برایتان آسانتر میشود. جایزه نباید خوراکی و غذا باشد ولی باید به آن علاقه‌مند باشید. جایزه میتواند لباس ورزشی جدید، سینما رفتن یا گوش دادن به یک آلبوم موسیقی جدید باشد.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نوید احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.