مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

ماهی و روغن ماهی، سودمند برای بیماران با مشکلات قلبی

روغن ماهی منبعی سرشار از امگا ۳ است و نقش مکمل درمانی مهمی در بسیاری از بیماری های انسان دارد. طبق تحقیقات جدید مصرف مکمل های روغن ماهی میتواند از مراجعه و بستری شدن دوباره بیمار مبتلا به نارسایی قلبی پیشگیری کند و مصرف آن در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می تواند سودمند باشد.

ماهی و روغن ماهی، سودمند برای بیماران با مشکلات قلبی

بررسی جدید نشان داده مصرف روغن ماهی می تواند میزان مراجعه بیماران با مشکلات قلبی به بیمارستان را کاهش دهد. در یک پژوهش که اثر ویتامین D را روی مشکلات قلبی و سرطان بررسی کرده است، افرادی که مکمل های روغن ماهی را مصرف می کردند، کمتر به حمله قلبی دچار شدند.

نارسایی قلبی بیماری است که در آن قلب قدرت کافی برای ارسال خون به تمامی نقاط بدن را از دست داده است و بیشتر در اثر آسیب به ماهیچه قلب ناشی از حمله قلبی ایجاد میشود. طبق این تحقیق مکمل های ویتامین D و روغن ماهی تاثیری روی بستری شدن بیماران برای بار اول در اثر نارسایی قلبی نداشته اما میتواند از مراجعه دوباره و بستری شدن آن ها در بار های بعدی به دلیل این بیماری بکاهند.

روغن ماهی سرشار از امگا ۳ است که در کاهش تری گلیسرید ها، کاهش انعقاد خون و التهاب و پایدار کردن ریتم قلبی نقش دارد. انجمن های علمی به مردم خوردن دو وعده ماهی درهفته(ترجیحا ماهی های سرشار از امگا ۳ مانند سالمون و ساردین و تن) را توصیه می کند. اما این ماهی ها بهتر است سرخ نشوند.

طبق این تحقیق افرادی که مکمل روغن ماهی مصرف میکنند، ۲۸% کمتر از افرادی که مصرف نمی کنند از حملات قلبی رنج می برند.

در حال حاضر مدرکی درباره این که روغن ماهی می تواند از نارسایی قلبی پیش گیری کند وجود ندارد و این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است. با این حال مدارکی وجود دارد که بیماران دچار نارسایی قلبی از مصرف روغن ماهی سود می برند.

با این حال نارسایی قلبی علل زمینه ای گوناگون دارد و بیماری پیچیده ای است. پس اگر بیماری بخواهد روغن ماهی مصرف کند بهتر است درباره آن ابتدا با پزشک خود مشورت کند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

کیارش توکلی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.