مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

راهنمای داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی

ممکن است داشتن رژیم غذایی سالم هزینه زیادی داشته باشد، اما با رعایت نکاتی هنگام خرید کردن، میتوان بدون افزایش هزینه چشمگیر، رژیم غذایی سالمی داشت. این مقاله به معرفی چندین روش برای داشتن رژیم غذایی سالم و در عین حال اقتصادی می پردازد.

راهنمای داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی

گفته میشود رژیم غذایی سالم میتواند خرج زیادی داشته باشد. اما شما میتوانید تقریبا با همان مقداری که به طور معمول خرج می­کنید، رژیم غذایی سالمتری برای قلب خود انتخاب کنید. این کار وابسته به انتخابهای هوشمندانه است. برای داشتن رژیم سالم تر بدون صرف هزینه بیشتر، نکات زیر را رعایت کنید:

برچسب ها را مقایسه کنید

با قیمت یکسان، بعضی خوراکی­ها از دیدگاه سلامت نسبت به سایر خوراکی های هم­قیمت نامناسبترند. برای مثال، انواع مختلف شیر قیمت تقریبا یکسانی دارند، اما شیر خامه گیری شده رقیق و شیر کم­چرب، چربی اشباع شده کمتری نسبت شیر پرچرب و شیر کامل دارند. این مورد درباره ماست نیز صادق است. بعضی ماستها با وجودی که روی آنها عبارت «کم چرب» نوشته شده، کالری و قند زیادی دارند. با مقایسه جدول ارزش غذایی آنها، میتوانید بدون مصرف هزینه بیشتر، با انتخاب خوراکی کم چرب و کم شیرینی رژیم غذایی سالمتری داشته باشید.

از غذاهای فرآوری شده در جعبه ها و کیسه ها دوری کنید

غذاهای فرآوری شده نسبت به خوراکی های کامل هزینه بیشتری دارند و قند و سدیم بیشتری در آنها است که میتواند باعث اضافه وزن، دیابت و آسیب قلبی شود.

با قفسه های فروشگاه هوشمندانه برخورد کنید

از قفسه های خارجی تر فروشگاه خرید کنید. آنجا جایی است که میوه های تازه، سبزیجات، لبنیات، ماهی و گوشت قرار داده میشوند.

در قفسه های میانی، دنبال تن ماهی سالم برای قلب، فیله ماهی یخ زده فرآوری نشده، و حبوبات خشک یا کنسروی باشید (قبل از پخت، آنها را بشویید تا نمک را کم کنید). حبوبات را به غذای گوشتی اضافه کنید تا با مصرف کمترِ گوشت، هزینه و مصرف چربی اشباع را کم کنید.

به قسمتهای پایین قفسه نیز نگاه کنید. معمولا گرانترین کالاها در معرض دید قرار داده میشوند، در حالی که کالاهای ارزانتر در پایین قرار داده میشوند.

چیزی که مربوط به همان فصل است را انتخاب کنید

هنگامی که تولید زیاد است، هزینه پایین می آید. بنابراین برای مثال ذرت خرید بهتری برای تابستان است، و سیب خرید ارزانتری در پاییز و زمستان است.

به مواد غذایی یخ زده یا کنسروی نیز توجه داشته باشید

این محصولات میتوانند به اندازه محصولات تازه مواد مغذی داشته باشند، و قیمت مناسبی نیز داشته باشند.

هنگامی که گرسنه هستید خرید نکنید

با رعایت این نکته، تمایل کمتری به فست­فود و تنقلات و خریدهای از سر هوس خواهید داشت، مثل خرید مواد شیرینی پزی معطر و تنقلات کوچکِ کنار صندوق.

در خانه بیشتر آشپزی کنید

پژوهش ها نشان می دهد افرادی که در خانه غذا می پزند، رژیم سالم تری دارند و نسبت به کسانی که کمتر پخت و پز می کنند، کالری کمتری مصرف می کنند.

مواد غذایی ارگانیک بخوریم یا نه؟

اگر دنبال مواد غذایی سالم باشید، واضح است که مواد غذایی ارگانیک نسبت به غیرارگانیک ها بسیار هزینه­برتر هستند. اگر توانایی آن را دارید، خرید آنهایی که با پوستشان مصرف می شوند را در اولویت قرار دهید، مانند اسفناج، توت و سیب. اما چیزی که مهمتر است، این است که در کل میوه و سبزی زیادی مصرف کنید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

الهه مفتاح

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.