مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

داروهای استاتین چگونه از قلب محافظت میکنند؟

استاتین ها برای پیشگیری از بیماری ها قلبی با مکانیسم پایین آوردن کلسترول خون و پایدار کردن پلاک های چربی عمل می کنند.

داروهای استاتین چگونه از قلب محافظت میکنند؟

بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا از داروهای استاتین برای سلامتی قلبی خود استفاده میکنند. درباره‌ی ریسک و فواید استاتین‌ها در طی سال‌ها بحث هایی انجام شده که گاه باعث سردرگمی بعضی از بیماران شده‌ است.

“به طور مرسوم داروها‌ی استاتین فقط به عنوان پایین اورنده‌ی کلسترول تلقی میشوند.” “ولی ما متوجه این شده‌ایم که آن‌ها میتوانند برای بیمارانی با کلسترول پایین‌تر که در ریسک بیماری‌های قلبی هستند مفید واقع شوند. پس ما به استاتین‌ها به عنوان داروهای کاهنده ریسک نگاه میکنیم”

این تغییر چشمگیر درنحوه فکر کردن به معنای این است که کسانی که درگذشته کاندید دریافت استاتین‌ها نبودند اکنون برای آنها تجویز شده است تا ریسک و خطر حمله قلبی و سکته کاهش یابد.

استاتین‌ها چگونه کار میکنند؟

استاتین‌ها کمک به پایین آوردن کلسترول LDL(کلسترول بد) در خون میکند‌. آن‌ها در بیرون کشیدن کلسترول از پلاک و تثبیت پلاک کمک میکنند. پلاک یک جسم مومی میباشد که به ‌طورعمده از رسوبات کلسترول تشکیل شده‌است که میتواند به تدریج در دیوار شریان‌ها تجمع پیدا کند، که میتواند باعث ایجاد اختلال در جریان خون و درنتیجه باعث حمله قلبی و سکته شود. مراحل اول ساخته شدن پلاک را میتوان با داشتن سبک زندگی سالم کنترل کرد، مثل داشتن رژیمی مناسب برای سلامتی قلب، داشتن فعالیت بدنی و سیگار نکشیدن. اگراین تلاش ها در طول زمان موفقیت آمیز نبودند، پزشکان درمان بهمراه استاتین‌ها را معرفی میکندد تا از خطرات بیشتر جلوگیری کند.

چه کسانی باید استاتین مصرف کنند؟

تجویز استاتین دیگر فقط بخاطر سطح کلسترول نامناسب نمیباشد. در عوض، پزشکان از روش‌های مختلفی برای شناسایی بیماران پرریسک استفاده میکنند. از این روش‌ها میتوان به چک کردن معیارهای سلامتی قلب(شامل فشار خون، قند خون و شاخص توده بدنی  یا BMI) اشاره کرد.

فواید و ریسک های استاتین

آیا استاتین‌ها بی خطر هستند؟ با توجه به مطالعهات پزشکی که آمارش مربوط به ۲۰ سال تحقیق میباشد جواب بیشتر مردم به این سوال  بله است. این مطالعه نشان داد که که ریسک بلند مدت استفاده از این داروها پایین و فواید بالقوه آن بالا میباشد. محققان برای تعیین اثرات جانبی صدها مقاله از سال ۱۹۹۴ را مطالعه کردند.

مطالعه آن‌ها که در ژورنال BMJ چاپ شد، افزایش ریسک درد عضله را پیدا کرد. آنها همچنین افزایش اندک قند خون را پیدا کردند که میتواند باعث ابتلا بعضی افراد به دیابت دو شود. ولی این که این افراد درهرصورت به دیابت مبتلا میشدند یا نه نامعلوم است، چون که ریسک فاکتور‌های دیگری مربوط به بیماری دیابت داشتند. برخلاف آنچه که در گذشته گفته میشد، استاتین‌ها باعث از دست رفتن حافظه یا آب مروارید نمیشود‌. به گفته های محققان فواید برای بیماران با ریسک فواید خیلی بیشتر از ریسک میباشد. البته اگر بعد از آغاز به مصرف استاتین متوجه هرگونه عوارض غیرعادی شدید با پزشک خود آن را درمیان بگذارید. ما اطلاعات زیادی در مورد استاتین‌ها داریم برای این که برای مدت زیادی وجود دارند و توسط بسیاری از افراد استفاده میشوند.” لذا باید گفت، “برای بیشتر بیماران در معرض ریسک فواید مصرف بیشتری وجود دارد”

چرا با این که سطح کلسترول خون من نرمال هست ولی پزشک استاتین برایم تجویز کرده؟

به گفته متخصصین قلب “حتی اگر هم سطح کلسترول خون شما با توجه به نتایج آزمایشگاه نرمال باشه، اما همچنان ممکن است که پلاک در شریان‌هایتان باشد که نشان دهنده‌ی این است که شما در معرض بیماری های قلب و عروق هستید”. تست‌های بیشتر میتوانند با قاطعیت نشان دهند که ساخته شدن پلاک میتواند خطرناک باشد. به علت عوامل متعدد دخیل  مقدار کلسترول شما میتواند نرمال باشد اما در ریسک مشکلات قلبی شما افزایش یافته باشد. در نتیجه داروه‌های استاتین هم اکنون برای کاهش ریسک بیماری‌های قلبی در بیشتر افرادی که در معرض خطر باشد استفاده میشود.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نوید احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.