مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد؟

رژیم غذایی مدیترانه ای به دلیل داشتن سبزیجات، روغن زیتون، ماهی و حبوبات در بهبود کلسترول و قند خون و همچنین بهبود سلامت عروق نقش به سزایی دارد . همچنین بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، این رژیم می تواند باعث کاهش بروز اختلالاتی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر نیز شود.

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد؟

رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از سبزیجات، روغن زیتون، انواع حبوبات و ماهی است، اثرات سودمند بسیاری بر سلامت دارد اما شاید این رژیم در سلامت مغز ما نیز نقش داشته باشد.

مطالعات نشان داده است افرادی که از  رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، کمتر از دیگران به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

 بر اساس نتایج به دست آمده، رژیم غذایی مدیترانه ای احتمالا:

  1. باعث کند شدن زوال قدرت شناختی در سالمندان شود.
  2. باعث کاهش بروز اختلالات شناختی خفیف (مرحله بین زوال قدرت شناختی متناسب با سن و اختلالات حافظه ای جدی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل می شود)
  3. باعث کاهش پیشرفت اختلالات شناختی خفیف به سمت بیماری آلزایمر می شود.

اگرچه هنوز مشخص نشده چگونه رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند منجر به حفاظت از مغز شود.

بر اساس  مطالعات موجود، یک رژیم غذایی سالم باعث بهبود میزان کلسترول و قند خون و بهبود سلامتی عروق و به دنبال آن منجر به  کاهش بروز اختلالات شناختی خفیف و بیماری آلزایمر می شود.

مطالعات دیگر بیان می کنند که احتمالا رژیم غذایی مدیترانه ای از زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. اما در حال حاضر یافتن علت اصلی ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش ریسک بروز بیماری آلزایمر  کار مشکلی است. برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف متعادل منایع غذایی دریایی احتمال رخداد بیماری آلزایمر را در افراد دارای ژن آپولیپوپروتئین E (ژنی که داشتن آن احتمال  بروز آلزایمر را در فرد بالا می برد ) کاهش می دهد.

در یک مطالعه درباره تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای، اثرات پیروی از رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا(DASH)  و یا ترکیب این دو رژیم بر روی کاهش احتمال بیماری آلزایمر بررسی شد. نتایج نشان داد افرادی که از هر کدام از این ۳ الگوی  غذایی  پیروی می کنند، ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر دارند.

برای بررسی این نکته که چه میزان تابعیت از رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای برای پیشگیری از بیماری آلزایمر یا کاهش قدرت شناختی لازم است، به تحقیقات بیشتری لازم است، با این حال آنچه قطعی است این است که رژیم غذایی سالم برای داشتن سلامت جسمی و روانی ضروری است.

استاد ناظر: مستانه تابش

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

کیارش توکلی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.