مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چرا غش میکنیم؟!

سنکوپ یا غش ناشی از افت ناگهانی فشار خون و کاهش اکسیژن ورودی به مغز است؛ غش میتواند کاملا بی خطر باشد اما در صورت تکرار و همراهی با مشکلات قلبی باید برای بررسی به متخصص مراجعه شود.

چرا غش میکنیم؟!

 

مغز ما همانند سایر ارگان های بدن برای عملکرد صحیح به جریان خون کافی با اکسیژن بالا نیاز دارد؛ هرگونه تغییر در وضعیت بدن نظیر فعالیت های روزمره، با دستور مغز به قلب برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون به منظور تامین اکسیژن و مواد غذایی کافی همراه است.

در مواقعی که فشار خون به طور ناگهانی کاهش یابد یا سطح اکسیژن ورودی به مغز کم شود، سنکوپ یا غش یا از دست رفتن کوتاه مدت هوشیاری رخ میدهد؛ معمولا فرد خیلی سریع و خود به خود بهبودی یافته و هوشیاری او باز میگردد اما ممکن است برای مدتی احساس خستگی داشته باشد.

اگرچه سنکوپ معمولا ناگهانی رخ میدهد اما علائم هشداردهنده ای نظیر سیاهی رفتن چشم ها و دید مبهم، سردرگمی،احساس خواب آلودگی و ضربان قلب بالا و گاهی هم حالت تهوع و تعریق نیز میتواند وجود داشته باشد.

دلایل مختلفی میتواند برای غش یا سنکوپ وجود داشته باشد.

اگر سنکوپ همراه با مشکل قلبی باشد بایستی فرد تحت نظر پزشک قرار بگیرد اما معمولا افراد سالم بیش از یکبار چنین شرایطی را در زندگی تجربه نمیکنند.

ایستادن طولانی مدت یا تغییر سریع وضعیت بدن مانند سریع نشستن نیز میتواند دلیل غش باشد.

سنکوپ در افراد مسن، جدی تر است و بهتر است برای بررسی نزد متخصص اقدام شود.

حواستان باشد اگر علامت پیش بینی کننده ی غش را در خود احساس کردید، به هیچ وجه رانندگی نکنید و در اولین فرصت در حالت نشسته و یا درازکش قرار گیرید.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

راحم رحمتی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.