مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

هفت فایده قلبی ورزش کردن

در این مقاله ۷ مورد از تاثیرات فعالیتهای ورزشی بر بهبود سلامت قلب بررسی شده است. ورزش کردن میتواند در کنترل فشار خون، حفظ وزن ایده آل، تقویت قوای عضلانی،کمک به ترک سیگار،کند شدن سیر دیابت و کاهش استرس موثر باشد.

هفت فایده قلبی ورزش کردن

فعالیت ورزشی یکی از بهترین هدیه هایی است که میتوانید به قلبتان بدهید. در حقیقت تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز نشان داده است که همراه کردن ورزش منظم با رژیم غذایی سبک مدیترانه ای٬ حفظ وزن مناسب و عدم مصرف دخانیات برنامه حفاظتی بسیار مناسبی علیه بیماری های شریان کرونری و بیماریهای عروقی به شمار می آید.

هنوز قانع نشده اید که این قدمهای ساده میتوانند به شدت موثر باشند؟ در بازه زمانی ۸ ساله ای که طی آن بیش از ۶۲۰۰ مراجعه کننده مورد بررسی بوده اند٬ دیده شده است که این ۴ فاکتور سبک زندگی توانسته اند تا ۸۰ درصد میزان مرگ و میر ناشی از هر علتی را کاهش دهند.

 باید توجه داشت که برای برخی از بیماری های قلبی مشخص٬ ورزش کردن میتواند به اندازه بعضی داروها قدرتمند باشد.  

مواردیست که باید بدانید:

۱- ورزش کردن میتواند منجر به کاهش فشار خون شود

ورزش کردن به مانند داروهای بتابلاکر میتواند ضربان قلب شما را کاهش داده و منجر به کاهش فشار خون (هم در حالت استراحت و هم در هنگام ورزش) شود. فشار خون بالا یکی از اصلی ترین ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی محسوب میشود.

۲- ورزش کردن برای کنترل وزن کلیدی است

فعالیت بدنی به ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی هوشمندانه همراه باشد٬ مؤلفه ای اساسی برای کاهش٬ و از آن مهمتر حفظ وزن مناسب به شمار می آید که به نوبه خود به بهبود سلامت قلب کمک میکند. اضافه وزن منجر به تحمیل استرس بر قلب میشود و از عوامل خطر برای بیماری های قلبی و سکته مغزی محسوب می شود.

۳- ورزش به تقویت عضلات کمک میکند

ترکیبی از تمرینات هوازی (که بسته به میزان آمادگی جسمانی شما میتواند شامل پیاده روی٬ دویدن٬ شنا کردن و سایر ورزشهای تشدید کننده پمپاژ قلب باشد) و تمرینات قدرتی (وزنه برداری٬ تمرینات مقاومتی) بهترین گزینه برای سلامت قلب محسوب میشود. این تمرینات٬ توانایی عضلات را برای گرفتن اکسیژن از خونِ در گردش بهبود میبخشد. این امر نیاز قلب -که خود عضوی عضلانی است- به فعالیت بیشتر برای پمپاژ خون بیشتر به عضلات را در هر سنی که باشید کاهش میدهد.

۴- ورزش میتواند به شما کمک کند تا سیگار را ترک کنید

با آمادگی جسمانی بیشتر افراد سیگاری٬ آنها اغلب سیگار را ترک میکنند و برعکس افرادی که در وهله اول تناسب اندام دارند٬ کمتر احتمال دارد سیگار کشیدن را شروع کنند. سیگار کشیدن از مهمترین عوامل خطر برای بیماریهای قلبی به شمار می آید زیرا که سیگار به ساختار و عملکرد عروق خونی آسیب می رساند.

۵- ورزش میتواند منجر به توقف و یا کند شدن سیر دیابت شود

تحقیقات علمی نشان داده است ورزشهای هوازی منظم (مانند دوچرخه سواری٬ پیاده روی سریع یا شنا کردن)٬ هنگامی که با تمرینات قدرتی همراه باشد میتواند ریسک ابتلا به دیابت را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. زیرا که منجر میشود تا عضلات، گلیکوژن را که یک منبع انرژی است٬ بهتر پردازش کنند. در صورتی که این پروسه دچار اختلال شود٬ میتواند منجر به تولید بیش از حد قندهای خون و در نتیجه دیابت شود.

۶- ورزش کردن استرس را کاهش میدهد

هورمونهای استرس میتوانند بار اضافی بر قلب وارد کنند. ورزش -چه هوازی (مانند دویدن)٬ چه مقاومت محور (مانند تمرینات با وزنه) و چه ورزشهای متمرکز بر انعطاف پذیری (مانند یوگا)- میتوانند به شما در آرامش و کاهش استرس کمک کنند.

۷- ورزش کردن میتواند التهاب را کاهش دهد

با ورزش منظم٬  از آنجایی که بدن با چالشهای ورزشی بر روی بسیاری از سیستم های بدن سازگاری می یابد٬ شرایط التهابی مزمن کاهش یافته که میتواند به عنوان عاملی مهم در کاهش عوارض جانبی بسیاری از بیماری های ذکر شده به شمارآید.

امتحان کنید

برای مزایای قلبی بیشتر٬ تحرک خود را افزایش دهید

چگونه میتوانید فعالیتهای ورزشی بیشتری را در روز خود جای دهید یا اگر قبلاً ورزش نمی کردید از نظر جسمی تحرک بیشتری داشته باشید؟ ابتدا با موارد ساده مانند موارد زیر شروع کنید وسپس ادامه دهید:

اتوموبیل خود را در انتهای پارکینگ پارک کنید تا مجبور باشید فاصله بیشتری را برای رسیدن به ورودی ساختمان طی کنید.

به جای آسانسور، از پله ها استفاده کنید.

بخشی از زمان استراحت ناهار خود را به راه رفتن اختصاص دهید.

در روزهای بد آب و هوا، سعی کنید در یک مرکز خرید در فضای بسته قدم بزنید.

صبح ها کمی زودتر بیدار شوید و قبل از هر کاری ورزش کنید.

برای شمارش قدمهای خود از یک ردیاب تناسب اندام پوشیدنی استفاده کنید. سعی کنید هر هفته ۵۰۰ قدم بیشتر بردارید تا به هدف ۱۰۰۰۰ قدم در روز، مقداری که میتواند مزایای سلامتی بسیاری همراه داشته باشد، برسید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.