مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مقدار و کیفیت خواب چه تاثیری روی بیماری های قلبی عروقی و سلامت دارند؟!

خواب کافی باعث می شود که بدن بتواند خود را به صورت خودکار تعمیر وباز سازی کند و باعث کارکرد طبیعی بدن شود.بسیاری از بزرگسالان حداقل ۶ ساعت خواب در طول روز نیاز دارند، اگرچه کم خوابی در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند ولی در طولانی مدت باعث مشکلات جدی در دستگاه های مختلف بدن از جمله دستگاه قلب و عروق می شود

مقدار و کیفیت خواب چه تاثیری روی بیماری های قلبی عروقی و سلامت دارند؟!

خواب کافی باعث می شود که بدن بتواند خود را به صورت خودکار تعمیر وباز سازی کند و باعث کارکرد طبیعی بدن شود.

به چه مقدار خواب در طول شبانه روز نیاز داریم؟

بسیاری از بزرگسالان حداقل ۶ ساعت خواب در طول روز نیاز دارند، اگرچه کم خوابی در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند ولی در طولانی مدت باعث مشکلات جدی در دستگاه های مختلف بدن از جمله دستگاه قلب و عروق می شود.

کدام یک از ویژگی های سلامتی بدن، مرتبط با خواب است؟!

بزرگسالانی که کمتر از ۶ ساعت در طول شب می خوابند بیشتر در معرض بروز مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی،آسم،افسردگی و… هستند. در حالت کلی این مشکلات سلامتی شامل موارد زیر می شوند:

  • فشار خون بالا: در طول هنگامی که خواب هستید فشار خون شما پایین تر از طول روز است؛ خواب کم و نا مناسب به معنای آن است که فشار خون شما به مدت طولانی تری در مقادیر بالاترخواهد بود و همانطور که می دانید فشار خون یکی از عمده ترین دلایل بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی است.
  • دیابت(نوع دو):دیابت بیماری است که قند موجود در خون بدن بیشتر از حالت طبیعی آن برای شرایط مختلف بدن می باشد؛ همچنین دیابت باعث تغییر وضعیت رگ های خونی( حالت و شکل و …) می شود. تحقیقات انجام شده نشان می دهد خواب کافی و مناسب باعث کنترل قند خون در حد نرمال می شود.
  • چاقی مفرط: کمبود خواب باعث افزایش وزن به صورت نامناسبی در بدن فرد می شود؛ این قائده مخصوصا در مورد کودکان و نوجوانانی که در سن بلوغ هستند صدق می کند. در واقع کمبود خواب باعث آسیب به بخشی از مغز می شود که وضعیت گرسنگی فرد را کنترل می کند.

وقفه های تنفسی در خواب:(sleep apnea)

شرایطی که در آن مسیر هوایی تنفس به صورت متوالی بسته و سپس باز می شود و باعث توقف تنفس در بازه های پی در پی  در هنگام خواب می شود. این شرایط باعث ایجاد مشکلات جدی سلامتی مانند چاقی و مشکلات قلبی می شود.

بی خوابی:

مشکل به خواب رفتن یا در خواب باقی ماندن یا هردو که ممکن است در فردی وجود داشته باشد بی خوابی یا به اصطلاح “اینزومنیا” (insomnia) گفته می شود.حدود پنجاه درصد از بزرگسالان مشکلات بی خوابی را در بازه های کوتاهی از زندگیشان تجربه کرده اند ولی این مشکل در بعضی افراد طولانی و پایدار می شود. بی خوابی با فشار خون بالا و مشکلات قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد.

چه اقداماتی باعث بهبود وضعیت خوابیدن می شود:

  1. یک برنامه منظم برای خواب داشته باشید! سعی کنید ساعت معینی را برای خواب در هر شب و ساعت معینی برای بیدار شدن در صبح داشته باشید و سعی کنید به مرور به آن عادت کنید.
  2. به مقدار طبیعی در طول روز نور طبیعی دریافت کنید. سعی کنید هر صبح مقداری پیاده روی کنید.
  3. در طول روز به مقدار کافی فعالیت فیزیکی داشته باشید.
  4. از نور های مصنوعی مانند نور لامپ و خیره شدن به صفحات الکترونیک در ساعات منتهی به خواب اجتناب کنید. (شما می توانید ویژگیblue light filter  روی گوشی همراه، تبلت و لپ تاپ خود فعال کنید تا از رسیدن نور آبی به چشم تا حد زیادی جلوگیری کنید)
  5. سعی کنید در ساعات منتهی به زمان خواب از مصرف زیاد نوشیدنی ها از جمله نوشیدنی های دارای انرژی زیاد و کافئین دار و الکلی خودداری کنید.
  6. و در آخر محل خواب خود را تاجایی که می توانید تاریک و ساکت و دارای دمای مناسب انتخاب کنید.

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

حامد جاویدپور

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.