مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

 شیرین کننده های مصنوعی- شیرین‌کننده‌های جدید(بخش سوم)

این مواد را به دلیل نحوه‌ی ساخت آن‌ها و ترکیباتی که از آن‌ها ساخته می‌شوند مثل ترکیبات استویا، به سختی می‌توان در یک طبقه‌ی خاص قرار داد. FDA ترکیبات استویا با خلوص بالا را در گروه شیرین‌کننده‌های جدید پذیرفته ‌است ولی برگ گیاه استویا یا عصاره‌ی خام آن هنوز تأیید نشده است.

شیرین کننده های مصنوی- شیرین‌کننده‌های جدید

این مواد را به دلیل نحوه‌ی ساخت آن‌ها و ترکیباتی که از آن‌ها ساخته می‌شوند مثل ترکیبات استویا، به سختی می‌توان در یک طبقه‌ی خاص قرار داد. FDA ترکیبات استویا با خلوص بالا را در گروه شیرین‌کننده‌های جدید پذیرفته ‌است ولی برگ گیاه استویا یا عصاره‌ی خام آن هنوز تأیید نشده است. همچنین قند تاگاتوز نیز به دلیل ساختار شیمیایی آن، به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی جدید در نظر گرفته می‌شود. تاگاتوز یک شیرین‌کننده با مقدار کربوهیدرات اندک و مشابه فروکتوز است و از قند لاکتوز موجود در فرآورده‌های لبنی ساخته می‌شود. FDA تاگاتوز را یک مادّه کاملاٌ بی‌خطر به شمار می‌آورد.

  قندهای الکلی

قندهای الکلی کربوهیدرات‌هایی هستند که به طور طبیعی در برخی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند، اگرچه می‌توان آن‌ها را سنتز کرد. برخلاف نامشان،  قندهای الکلی مست کننده نیستند؛ چون فاقد اتانول هستند که در نوشیدنی‌های الکلی پیدا می‌شود. قندهای الکلی جزو شیرین‌کننده ه‌ی قوی محسوب نمی‌شوند؛ زیرا از شکر شیرین‌تر نیستند. همانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی، FDA  بر مصرف این مواد نظارت می‌کند. با وجود این که قندهای الکلی دارای کالری هستند، امّا میزان کالری کمتر آن‌ها نسبت به شکر، این محصولات را به گزینها‌یی خوب برای جایگزینی شکر تبدیل می‌کند.

   کاربرد

قندهای الکلی به طور معمول در مصارف خانگی کاربردی ندارند، ولی در تولید بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده و سایر محصولات از جمله شکلات، آدامس‌ و خمیر دندان به کار می روند. قندهای الکلی به مواد خوراکی، طعم شیرین، شکل و قوام خاصی می‌دهند و باعث حفظ رطوبت آن‌ها می‌شوند.

  مزایا برای سلامتی

همانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی، قندهای الکلی نیز باعث خرابی و پوسیدگی دندان نمی‌شوند و در موارد زیر هم کمک‌کننده‌اند:

کنترل وزن: مصرف قندهای الکلی کالری کمتری در مقایسه با شکر دارند و می‌توانند در رژیم‌های کاهش وزن و تناسب اندام مفید باشند.

دیابت: برخلاف شیرین‌کننده‌های مصنوعی، قندهای الکلی نوعی کربوهیدرات هستند وقند خون را بالا می‌برند. البته، بدن نمی‌تواند قندهای الکلی را به طور کامل جذب کند. بنابراین، اثر آن‌ها بر قند خون کمتر از سایر قندهاست. توصیه می‌شود به علّت تفاوت در میزان تأثیرگذاری این مواد بر قند خون، پیش از مصرف آنها، از پزشک یا مشاور تغذیه راهنمایی بگیرید.

نگرانی‌ها برای سلامتی

   در صورت مصرف بیش از اندازه، قندهای الکلی خاصیت مسهل دارند و باعث نفخ، دل‌درد و اسهال می‌شوند. بسته‌بندی این محصولات باید دارای یک برچسب هشدار باشد که درباره‌ی این خاصیت توضیح داده‌ باشد

استاد ناظر:  مستانه تابش

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

پرهام غفوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.