مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

دستگاه شوک دهنده (دفیبریلاتور) قابل کاشت قلبی(ICD)

ICD یک دستگاه است که در زیر پوست قرار دارد و ضربان قلب شما را ردیابی می کند. سیمهایی نازک ، ICD را به قلب شما وصل می کنند. اگر یک ریتم قلبی غیر طبیعی توسط ICD تشخیص داده شود ، دستگاه یک شوک الکتریکی به قلب می دهد تا ضربان طبیعی اش را بازگرداند.

دستگاه شوک دهنده (دفیبریلاتور) قابل کاشت قلبی(ICD)

دستگاه شوک دهنده (دقیبریلاتور) قابل کاشت قلبی یا همان ICD دستگاهی است که در زیر پوست بیمار و در نزدیکی قلب او قرار میگیرد. یک دستگاه دستگاه شوک دهنده (دفیبریلاتور) قابل کاشت قلبی قادر است ضربانهای غیرطبیعی مشخصی را حس کرده و درمان کند. قلب افراد نیازمند این است که بطور طبیعی بزند تا خون را به مغز و سایر قسمتهای بدن پمپاژ کند. اما برخی اوقات ممکن است ضربان قلب یک نفر بطور ناگهانی غیرطبیعی شود که در این صورت ممکن است بصورت بسیار آهسته، بسیار تند یا اینکه نامنظم باشد. برخی ضربانهای غیرطبیعی خطرناک هستند زیرا میتوانند مانع از پمپاژ خون توسط قلب به مغز و بقیه ی قسمت های بدن شوند. “ایست قلبی” حالتی است که ضربان غیرطبیعی قلب مانع از پمپاژ عادی خون میشود. ایست قلبی ممکن است بدون هشدار رخ دهد و درصورت عدم درمان سریع ، میتواند باعث مرگ شود. این دستگاه  میتواند ضربان غیرطبیعی قلب را که میتواند منجر به ایست قلبی شود درمان کند. افرادی که دارای ICD هستند احتمال بیشتری برای زنده ماندن در صورت بروز ایست قلبی دارند.

چه کسی ممکن است به ICD نیاز داشته باشد؟ شما ممکن است نیازمند ICD باشید اگر:

  • شرایطی داشته باشید که میتواند باعث ضربان غیرطبیعی قلب شود
  • یک یا چند مورد ضربان غیرطبیعی خاص ( با منشا حفره بطنی قلب ) را تجربه کرده باشید

ICD چگونه کار میکند؟ ICD قادر است تا:

  • ضربان غیرطبیعی قلب را حس کند
  • اگر ضربان قلب غیرطبیعی شود یک یا چند شوک الکتریکی به آن بدهد. این کار میتواند باعث شود تا قلب دوباره بطور طبیعی بتپد.
  • ضربانهای غیرطبیعی قلب را ضبط کند تا پزشک کنترل کند که قلب فرد چگونه کار کرده است

ICD از چه بخشهایی تشکیل یافته است؟ ICD دارای دو  بخش است:

  • باتری: این قسمت زیر پوست قرار دارد. بسته به نوع ICD ، یا در قسمت فوقانی قفسه سینه یا در طرفین بدن در نزدیکی زیر بغل قرار میگیرد. هنگامی که ICD ضربان غیرطبیعی قلب را حس کند باتری یک یا چندین شوک الکتریکی ایجاد میکند که از طریق سیمهایی به قلب منتقل میشود.
  • سیمها: در بسیاری از ICD ها سیمها از باتری از طریق وریدی به داخل قلبها میروند. همچنین نوع جدیدی از ICD وجود دارد که دارای سیمهایی است که زیر پوست و در نزدیک قلب کار گذارده میشوند ولی در واقع داخل آن نمیروند.

آیا ممکن است استفاده از ICD دارای عوارض جانبی باشد؟

بله. پزشک شما درمورد عوارض جانبی مختلفی که ممکن است رخ دهد با شما صحبت میکند.. افرادی که مدت طولانی ای از ICD استفاده کرده اند نیز میتوانند عوارض جانبی داشته باشند. اما بیشتر افراد عارضه ای را تجربه نمیکنند.

وظیفه من بعد از اینکه دستگاه ICD یک ضربان غیرطبیعی را حس و درمان کرد چیست؟

اگر ICD شما شوکی ایجاد کرد (که احتمالا آن را احساس خواهید کرد) به پزشک خود اطلاع دهید. او سابقه ضربان قلب شما را کنترل کرده و ممکن است تصمیم بگیرد که تغییراتی در نحوه عملکرد ICD ایجاد کند.

آیا افرادی که از ICD استفاده میکنند نیاز به درمان دیگری دارند؟

بعضی اوقات افراد دارای ICD نیازمند درمانهای دیگری نیز میشوند که میتواند شامل دارو یا روشها درمانی تهاجمی قلبی باشد.

اگر بخواهم باردار شوم چه اتفاقی می افتد؟

اگر میخواهید باردار شوید باید با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از افرادی که از ICD استفاده میکنند قادر به باروی هستند.

زندگی من بعد از استفاده از ICD چگونه خواهد بود؟ بیشتر افرادی که از ICD استفاده میکنند زندگی عادی ای دارند. اما شما باید:

  • ICD خود را بطور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که کار می کند.
  • در مورد رانندگی با پزشک خود مشورت کنید. به افراد اجازه نمی دهند که تا مدت خاصی بعد از اینکه ICD وارد بدنشان شده یا بعد از اینکه شوکی از طرف ICD به آنها وارد شده ، رانندگی کنند. پزشکتان به شما می گوید که چه مقدار زمان نیاز است تا برای رانندگی دوباره صبر کنید.
  • از منابع الکتریکی یا مغناطیسی مشخصی دوری کنید. افرادی که ICD دارند باید از منابع یا تجهیزات الکتریکی یا مغناطیسی خاصی خودداری کنند. پزشک به شما خواهد گفت که کدام وسایل برای شما بی خطر هستند و از کدام موارد باید اجتناب کنید. به عنوان مثال ، برخی از دارندگان ICD نباید از دستگاه ردیاب فلزی در فرودگاه عبور کنند. (افرادی که نمی توانند از طریق یک ردیاب فلزی عبور کنند می توانند به جای آن یک بازرسی بدنی داشته باشند.)
  • به همه پزشکان و پرستاران خود بگویید که شما از ICD استفاده میکنید. بعضی از مراحل و آزمایشات برای افراد دارای ICD بی خطر است ، اما برخی دیگر اینگونه نیستند. به عنوان مثال ، بیشتر دارندگان ICD نباید از نوعی آزمایش تصویربرداری به نام اسکن MRI استفاده کنند. اکثر پزشکان توصیه می کنند که این افراد یک دستبند پزشکی بپوشند و با این کار به دیگران اطلاع دهند که ICD دارند.

 

 

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی ظهوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.