مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

تغذیه مناسب در مبتلایان به نارسایی قلبی ریوی( COPD)

نارسایی قلبی ریوی( COPD) یک بیماری مزمن انسدادی ریوی است که با محدودیت جریان هوا همراه است و کاملا هم برگشت پذیر نمیباشد.نحوه تغذیه در بیماران مبتلا به این بیماری مسئله ای بسیار مهم و تعیین کننده است و میتواند اثر چشمگیری بر بهبود تنفس بیماران بگذارد.

تغذیه مناسب در مبتلایان به نارسایی قلبی ریوی( COPD)

مراحل زیر را برای تغذیه و تنفس راحت تر طی کنید.

اگر شما مبتلا به نارسایی قلبی ریوی( COPD)هستید، غذایی که می خورید بر روی تنفس شما اثر میگذارد. و زمانی که شما در نفس کشیدن دچار مشکل هستید، تغذیه میتواند برای شما مسئله ای بسیار چالش برانگیز باشد. راهنماهای زیر به شما کمک میکند تا راحت تر تغذیه و تنفس کنید.اما برای انتخاب برنامه غذایی مناسبتان، با پزشک و تیم درمانی تان صحبت کنید.

چگونه تغذیه بر تنفس شما اثر میگذارد؟

وقتی که بدن شما کربوهیدرات ها را پردازش میکند، در مقایسه با چربی و پروتئین، کربن دی اکسید بیشتری تولید میکند(کربن دی اکسید ماده زائدی است که ما در بازدم آن را خارج میکنیم).بنابراین، اگرچه تحقیقات بیشتری روی این موضوع لازم است، این مسُله میتواند به بعضی از مبتلایان به COPDکمک کند تا کربوهیدرات کمتر و چربی و پروتئین بیشتری بخورند. به طور کلی، چربی های غیر اشباع مثل روغن زیتون، روغن ذرت و کانولا، در مقایسه با چربی های ترانس و چربی های اشباع مثل کره،گوشت خوک و غذاهای سرخ شده، انتخاب سالم تری است.گوشت های بدون چربی و لبنیات کم چرب هم معمولا انتخاب های پروتئینی سالم تری هستند. و وقتی نوبت به کربوهیدرات میرسد، به جای کربوهیدرات های ساده مثل شکر، آبنبات،و نوشیدنی های معمولی، کربوهیدرات های پیچیده مثل سبزیجات، میوه ها و غلات کامل را انتخاب کنید.

محدود کردن نمک مصرفی در رژیم غذایی هم به شما کمک میکند تا راحت تر نفس بکشید. نمک و غذاهای شور منجر به احتباس آب در بدن شما میشود.این مایع اضافه میتواند تنفس را برای شما دشوارتر کند.

ارتباط بین وزن و تنفس شما

اگر شما اضافه وزن دارید، این وزن اضافه بدن نیاز به اکسیژن بیشتری دارد و میتواند با تنفس شما تداخل کند.از طرف دیگر، بعضی از مبتلایان به COPD، کاهش وزن شدیدی دارند زیرا کار تنفسی منجر به سوختن کالری بیشتر میشود و یا اشتها را کم میکند و یا از هر دو طریق عمل میکند. اگر شما اضافه وزن دارید، کاهش وزن به شما کمک میکند تا راحت تر نفس بکشید.ولی اگر کم وزن هستید، پزشک شما ممکن است مکمل های غذایی را به شما معرفی کند.در مورد برنامه غذایی مناسب و سایر روش ها برای داشتن بهترین وضعیت با پزشکتان مشورت کنید.یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک میکند تا قدرتمند باقی بمانید. در مورد فعالیت فیزیکی نیز با پزشک خود مشورت کنید. ورزش به شما کمک میکند تا سرسخت باقی بمانید و اشتهای شما و اثرات درمان های تغذیه ای را ارتقا میدهد.

کنترل تنگی نفس و خستگی در حین آشپزی و خوردن

اگر شما مبتلا به COPDهستید، این راه کار ها میتواند به شما کمک کند:

  • غذاهایی را انتخاب کنید که تهیه آن راحت باشد، مثل غذاهای قابل آماده شدن در ماکروفر، و یا برای پختن غذا از کسی کمک بگیرید.
  • قبل از غذاخوردن استراحت کنید. غذا را پیش تر آماده کرده باشید تا بتوانید زمان کافی برای استراحت قبل از غذا داشته باشید.
  • اگر در حین ورزش یا فعالیت از اکسیژن استفاده میکنید،در زمان تهیه و خوردن وعده های غذایی هم از اکسیژن استفاده کنید.ولی از استفاده از آن در کنار شعله های باز و فر خوراک پزی خودداری کنید.
  • به جای اینکه سه وعده غذای حجیم بخورید، چهار تا شش وعده غذایی کوچک بخورید.
  • از غذاهای غنی از مواد مغذی مثل مکمل های تغذیه ای مایع استفاده کنید.
  • بیشترین میزان مایعات را در بین وعده های غذایی بخورید تا در حین غذا خوردن دچار احساس پری ناشی از مایعات نشوید.
  • نوشیدن روزانه هشت لیوان مایعات در روز و یا بیشتر به شما کمک میکند تا مخاط رقیقی داشته باشید و به راحتی آن را به بیرون سرفه کنید(مگر در صورتی که پزشک شما به شما توصیه کرده است تا از نوشیدن مایعات زیادی پرهیز کنید).
  • بدنتان را در حین غذا خوردن در وضعیتی قرار دهید که کمترین انرژی را مصرف کند و برای شما راحت ترین وضع باشد.
  • اگر در طول روز به راحتی خسته میشوید، بزرگترین وعده غذایی تان را در صبح بخورید.
  • آهسته غذا بخورید، لقمه های کوچک بردارید و غذا را به خوبی بجوید.
  • در یک محیط ساکت و با آرامش غذا بخورید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

پریسا فیروزبخش

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.