مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

تا چه مدتی می توان مواد غذایی را در یخچال نگه داشت؟

مواد غذایی باقی مانده را می توان به مدت سه یا چهار روز در یخچال نگه داشت. حتما مواد غذایی در این مدت مصرف شوند. بعد از سه الی چهار روز ریسک مسمومیت غذایی و فاسد شدن این مواد غذایی بیشتر میشود.

تا چه مدتی می توان مواد غذایی را در یخچال نگه داشت؟

مواد غذایی باقی مانده را می توان به مدت سه یا چهار روز در یخچال نگه داشت. حتما مواد غذایی در این مدت مصرف شوند. بعد از سه الی چهار روز ریسک مسمومیت غذایی و فاسد شدن این مواد غذایی بیشتر میشود. اگر میدانید که در طی این ۴ روز غذا را مصرف نمی کنید سعی کنید آنرا فورا فریز کنید.

  • مسمومیت غذایی که به ان یک بیماری از طریق غذا گفته میشود..توسط میکروب ها ا زقبیل باکتری ایجاد میشود.فاسد شدن غذا توسط باکتری تغییری در مزه و یا بو و ظاهر غذا ایجاد نمیکند و نمیتوان فاسد بودن غذا را متوجه شد .بنابراین اگر به سالم بودن غذایی شک دارید بهتر است که از مصرف آن خودداری کنید.

خوشبختانه بسیاری از مسمومیت های غذایی با پخت خوب و کافی غذا قابل پیشگیری است.

برای جلوگیری از فاسد شدن غذا بهتر است هرچه سریعتر غذاهایی مثل گوشت و تخم مرغ و مرغ و ماهی و لبنیات را در یخچال نگهداری و فریز کنید.اجازه ندهید مواد غذایی برای بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق بماند و یا برای بیشتر از یک ساعت در دمای بالاتراز ۳۲ درجه سانتی گراد بماند.

  • غذا ای سرد و خام مانند انواع سالاد و و ساندویچ باید سریعتر مصرف بشوند و یا فورا در یخچال نگهداری بشوند. هدف از این کار این است که مدت زمانی که غذا در معرض فاسد شدن است و فرصت مناسب برای تکثیر باکتر است را کاهش دهیم.

زمانی که میخواهید غذای های مانده در یخچال را دوباره مصرف کنید حتما آنرا با بخار یا روی اجاق گاز و یا با ماکروویو داغ کنید و حتما دما را تا ۷۴ درجه سانتی گراد برسانید . در استفاده از دستگاه های آرام پز ممکن است نتوانیم غذا را به دمای مورد نیاز برای گرم کردن و از بین بردن باکتری ها رساند.پس در استفاده کردن از آن دقت کنید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

زهرا صنعتیان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.