مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

انقباضات زودرس بطنی(PVC)

قلب از چهار اتاقک(حفره) تشکیل شده است؛ دو دهلیز و دو بطن. ضربانات طبیعی قلب از دهلیز راست و از گره سینوسی‌دهلیزی (SA node)شروع می‌شوند . سلول‌های این گره که برای این کار تخصص یافته اند، ایمپالس های الکتریکی تولید می‌کنند که باعث ایجاد ضربان قلب می‌شوند و بوسیله سلول های هدایت‌کننده (سیستم پورکنژ و سلول‌های مرتبط با آن )در کل قلب هدایت می‌شوند تا باعث منقبض‌شدن حفره‌ها و درنتیجه کل قلب شوند.

انقباضات زودرس بطنی(PVC)

قلب از۴ اتاقک(حفره) تشکیل شده است؛ دو دهلیز و دو بطن .ضربانات طبیعی قلب از دهلیز راست و از گره سینوسی‌دهلیزی  (SA node)شروع می‌شوند . سلول‌های این گره که برای این کار تخصص یافته اند، ایمپالس های الکتریکی تولید می‌کنند که باعث ایجاد ضربان قلب می‌شوند و بوسیله سلول های هدایت‌کننده (سیستم پورکنژ  و سلول‌های مرتبط با آن )در کل قلب هدایت می‌شوند تا باعث منقبض‌شدن حفره‌ها و درنتیجه کل قلب شوند . خون  درون این حفرات ،پمپ شده و در سرتاسر بدن به گردش درمی‌آید.  اگر منشا این ضربانات از قسمت‌های دیگر قلب غیر از گره سینوسی دهلیزی باشد باعث ایجاد اختلالات و آریتمی‌ها و عدم تعادل انقباض بخش‌های مختلف قلب می‌شوند . یکی از این اختلالات ،PVC یا انقباض زودرس بطنی است که ناشی از ضربانات نابجایی هستند که به‌جای گره سینوسی‌دهلیزی ،از بطن نشات می‌گیرند .این انقباض‌ زودرس ‌بطنی ،باعث ایجاد عدم تعادل و هماهنگی می‌شود که در عملکرد نرمال قلب اختلال ایجاد می‌کند .در اغلب موارد علت ایجاد PVC، نامشخص است ولی طبق بررسی‌ها و مطالعات ،محرک‌هایی امکان بروز آن‌را افزایش می‌دهند.محرک‌هایی همچون:فشار خون بالا،ورزش سنگین ،بیماری‌های حاد و مادرزادی‌قلبی‌،الکل دخانیات و مصرف بعضی داروها .توصیه می‌شود که درصورت احساس تپش ،لرز،تیر کشیدن مداوم در قفسه سینه به پزشک خود مراجعه کنید تا دلیل اصلی آن مشخص شود.

PVC یا انقباضات زودرس بطنی ، ناشی از ضربانات نابجا قلب هستند که از بطن‌ها شروع می‌شوند. که این ضربانات نابجا باعث ایجاد آریتمی‌هایی می شوند که ممکن است منجر به  احساس تپش یا لرز در قفسه سینه شوند .  قلب از چهار اتاقک(حفره) تشکیل شده است؛ دو دهلیز و دو بطن.ضربانات طبیعی قلب از دهلیز(گره‌سینوسی‌دهلیزی SA node)  شروع می شوند. اگر منشا این ضربانات از قسمت های دیگر قلب باشد باعث ایجاد اختلالات و آریتمی ها و عدم تعادل انقباض بخش های مختلف قلب  می شوند .

تجربه گاه به گاه این انقباضات ،جای نگرانی و نیاز به درمان ندارد ؛ ولی تجربه مداومِ حس فشار ،تپش ،لرز ناگهانی نیاز به نظر تخصصی پزشک دارد.

PVCها علائم مشخصی ندارند ولی اغلب باعث این حس ها در قفسه سینه می شوند:

لرزش

احساس کوبیدن به قفسه سینه

تپش قلب که باعث آزار فرد می‌شود

ضربانات ناهماهنگ

مراجعه به پزشک

درصورت  احساس تپش،لرز ،سنگینی در قفسه سینه، به پزشک خود مراجعه کنید تا دلیل اصلی آن مشخص شود که  می‌تواند ناشی از   PVC یا سایر آریتمی ها ، استرس، ،آنمی، بیماری های حاد قلبی و عفونت است .

دلایل وقوع این ضربانات نابه جا

همان طور که گفتیم ، برای این ضربانات نابه‌جا، دلایل مشخصی هنوز  پیدا نشده ولی محرک هایی مثل بیماری های قلبی،تغییرات فیزیوپاتولوژی ،استرس ،ترس،عوارض بعضی داروها مثل دکونژستانت و آنتی هیستامین ها، الکل یا داروهای غیرمجاز،افزایش آدرنالین ناشی از مصرف:کافئین،دخانیات، ورزش سنگین یا اضطراب، آسیب عضلانی قلب  ناشی از بیماریهای عروق کرونر ،بیماریهای مادرزادی،فشار خون بالا یا نارسایی قلبی  باعث افزایش امکان بروز PVC  می‌شوند.

ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

یلدا یوسفی آذری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.