مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا ورزش و فعالیت ورزشی می‌تواند به درمان اضطراب کمک کند؟

میزان عوارض اضطراب می‌تواند زیاد باشد: خطر ابتلای فرد به سایر اختلالات روانی مانند افسردگی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به دیابت و مشکلات قلبی عروقی نیز دچار کند. یک مطالعه آینده‌نگر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اضطراب تمایل به بی‌تحرکی و انجام فعالیت‌های بدنی با شدت پایین دارند.
روانپزشکان معتقد هستند فعالیت بدنی و ورزش بر روی این بیماران تاثیر زیادی داشته است. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های هوازی به‌طور ویژه‌ای مفید هستند. دوچرخه سواری ساده ، نرمش و یا حتی پیاده روی سریع می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کسانی باشد که از اضطراب مزمن رنج می‌برند. فعالیت‌های ورزشی مانند اینها، همچنین به افرادی که بیش از حد عصبی و مضطراب هستند کمک می‌کند.

آیا ورزش و فعالیت ورزشی می‌تواند به درمان اضطراب کمک کند؟

میزان عوارض اضطراب می‌تواند زیاد باشد: خطر ابتلای فرد به سایر اختلالات روانی مانند افسردگی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به دیابت و مشکلات قلبی عروقی نیز دچار کند. یک مطالعه آینده‌نگر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اضطراب تمایل به بی‌تحرکی و انجام فعالیت‌های بدنی با شدت پایین دارند. روانپزشکان معتقد هستند فعالیت بدنی و ورزش بر روی این بیماران تاثیر زیادی داشته است. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش‌های هوازی به‌طور ویژه‌ای مفید هستند. دوچرخه سواری ساده ، نرمش و یا حتی پیاده روی سریع می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کسانی باشد که از اضطراب مزمن رنج می‌برند. فعالیت‌های ورزشی مانند اینها، همچنین به افرادی که بیش از حد عصبی و مضطراب هستند کمک می‌کند.

چگونه ورزش به کاهش اضطراب کمک می‌کند؟

  • درگیر شدن در ورزش، شما را از همان موضوعی که به آن مضطرب هستید ، منحرف می‌کند.
  • حرکت بدن باعث کاهش فشار خون و کاهش احساس اضطراب می‌شود.
  • افزایش ضربان قلب شما باعث تغییرات شیمیایی مغز، افزایش در دسترس بودن فاکتورهای نوروشیمیایی مهم ضد اضطراب از جمله سروتونین ، گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) ، فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) و اندوکانابینوئیدها می‌شود.
  • ورزش باعث فعال شدن نواحی جلویی مغز می‌شود که وظیفه اجرایی را کنترل می‌کند و این به کنترل آمیگدال، سیستم واکنش ما در برابر تهدیدات واقعی یا تصور شده برای بقا کمک می‌کند.
  • ورزش به طور مرتب منابعی را ایجاد می‌کند که مقاومت در برابر احساسات طوفانی(حمله‌های اضطرابی) را تقویت می‌کند.

جزئیات

بنابراین دقیقاً چقدر ورزش برای محافظت در برابر بخش‌های اضطراب و اختلالات اضطراب لازم است؟ اگرچه اشاره به این امر آسان نیست، اما یک متاآنالیز اخیر در ژورنال اضطراب-افسردگی نشان داد که افراد دارای اختلالات اضطرابی که فعالیت بدنی در سطح بالایی را گزارش کرده‌اند، نسبت به افرادی که فعالیت بدنی کمتری داشتند ، در مقابل علائم اضطراب محافظت می‌شوند.

  • وقتی صحبت از اضطراب است ، ورزش بیشتر، موثر است.
  • اگر تازه شروع کرده اید، نا امید نشوید. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که فقط یک دوره ورزش می‌تواند به کاهش اضطراب هنگام حمله‌های اضطرابی کمک کند.
  • اینکه کدام نوع ورزش را انتخاب می‌کنید ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشد. مطالعات به اثربخشی همه چیز از تای چی(به عنوان فعالیت ورزشی با شدت کم) تا فعالیت‌های شدید اشاره می‌کنند. افراد بدون توجه به اینکه چه نوع فعالیتی را امتحان می‌کنند، پیشرفت را تجربه کرده‌اند. حتی فعالیت بدنی کلی و عمومی نیز مفید است. نکته مهم این است که فعالیت‌ها ورزشی را انجام داده و آنها را ادامه دهید.

برای به حداکثر رساندن مزایا:

  • کاری لذت بخش را انتخاب کنید ، بنابراین بارها و بارها این کار را خواهید کرد، ساختن انعطاف‌پذیری.
  • به ورزش برای افزایش ضربان قلب خود تلاش کنید.
  • با یک دوست یا یک گروه همکاری کنید تا از مزایای پشتیبانی اجتماعی نیز بهره‌مند شوید.

در صورت امکان ، ورزش در طبیعت یا فضای سبز انجام دهید که این امر استرس و اضطراب را بیشتر کاهش می‌دهد.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.