مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا مراقبت از دندانهایمان به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند؟

با این که اثر مراقبت از دهان و دندان برای جلوگیری از بیماری های قلبی کاملا اثبات شده نیست ولی به نظر می رسد بین سلامت دهان و دندان و بیماری های قلبی ارتباط وجود دارد. شواهدی موجود است که بیماری های لثه، بهداشت ضعیف دندان (عفونت باکتریایی) و الگوی از دست دادن دندان ها می تواند با بیماری های قلبی عروقی ارتباط داشته باشد.

آیا مراقبت از دندانهایمان به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند؟

مراقبت از دندانهایتان یک روش اثبات شده برای جلوگیری از بیماری های قلبی نیست. اگرچه به نظر می رسد بین سلامت دهان و دندان و بیماری های قلبی ارتباط وجود دارد اما تحقیقات بیشتری برای درک آن لازم است­­­­­..

سلامت ضعیف دهان سال ها است که به عنوان یک عامل احتمالی بیماری های قلبی مورد بحث قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۲ ، متخصصان انجمن های علمی قلب شواهد علمی موجود را بررسی كردند و نتیجه گرفتند كه این ارتباط هنوز به اثبات نرسیده است که سلامت دهان و دندان باعث بیماری قلبی شود وهمچنین اثبات نشده است كه درمان بیماری لثه باعث كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی میگردد.

برخی مطالعات نشان داده اند:

 بیماری لثه (پریودنتیت) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

 بهداشت ضعیف دندان خطر عفونت باکتریایی در جریان خون را افزایش می دهد که می تواند بر دریچه های قلب تأثیر بگذارد. در صورت داشتن دریچه های قلبی مصنوعی ، سلامت دهان ممکن است از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

 الگوهای از دست دادن دندان به بیماری عروق کرونر مرتبط است.

 بین دیابت و بیماری های قلبی عروقی و شواهدی مبنی بر اینکه افراد مبتلا به دیابت از درمان پریودنتال بهره مند می شوند ، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

 نکته قابل توجه این می باشد که حتی اگر سلامت دهان و دندان یک کلیدی برای پیشگیری از بیماری های قلبی نیست، مراقبت از دندان ها و لثه های شما بسیار مهم است:

  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بزنید.
  • برنامه های تمیز کردن و معاینه منظم دندانپزشکی را داشته باشید.

اگر نگران پیشگیری از بیماری های قلبی هستید ، از پزشک خود در مورد روش های اثبات شده برای کاهش خطر  مانند قطع سیگار و حفظ وزن سالم ، سؤال کنید.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

طناز پارسازادگان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.