مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا آلودگی هوا می تواند به حافظه شما آسیب برساند؟

ذرات معلق یکی از مواد موجود در هوای آلوده بوده و مشکلات بسیاری برای سلامتی انسان ایجاد میکند. طبق تحقیقات جدید ذرات معلق موجود در هوا میتوانند سبب ایجاد زوال حافظه و ایجاد تغییراتی شبیه بیماری آلزایمر در مغز انسان شوند.

آیا آلودگی هوا می تواند به حافظه شما آسیب برساند؟

ذرات معلق توسط کارخانه های صنعتی، آتش سوزی جنگل ها و اتوموبیل ها تولید و به آسانی وارد دستگاه تنفسی ما می شوند. می توانند در مغز تجمع یافته و با آسم، مشکلات قلبی و ریوی و مرگ زود هنگام نوزادان ارتباط دارند.

در پژوهشی جدید، آلودگی هوا سبب تغییراتی در مغز شده که مشکلاتی شبیه بیماری آلزایمر و افزایش سرعت تحلیل و افت حافظه را ایجاد میکند. این تحقیق بر روی ۱۰۰۰ زن ۷۳ تا ۸۷ ساله انجام شده که مغز آن ها هر ۵ سال اسکن و مورد بررسی قرار می گرفته است. در این تحقیق مکان زندگی این خانم ها  و شرایط محیط زندگی آن ها از نظر وجود آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این تحقیقات زنانی که بیشتر در معرض آلودگی هوا بوده اند ، بیشتر در شرف تغییراتی شبیه بیماری آلزا یمر در ساختار مغز خود و زوال حافظه بیشتری در آینده شده اند.

این تحقیق ارتباطی را میان آلودگی هوا و کاهش حافظه نشان داد اما برای اثبات این که آلودگی علت زوال حافظه بوده نیاز به تحقیقات بیشتری است. امید بر آن است که این تحقیقات سبب رسیدن به درک بهتری از تغییرات مغز در اثر آلودگی هوا شود و محققان بتوانند راه مناسبی برای درمان بیماران با مشکلات شناختی مثل بیماری آلزایمر پیدا کنند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

کیارش توکلی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.