مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چربی های مفید برای قلب کدامند؟

توجه به استفاده از نوع روغن برای جلوگیری از بیماری های قلبی هم برای افراد سالم و هم افراد در معرض خطر بسیار ضروری می­باشد؛ مواد غذایی که حاوی روغن های غیراشباع و به حداقل رساندن روغن های اشباع و ترانس هستند بهترین گزینه می­باشند؛ چرا که این چربی­ها به خصوص LDL سطح تری­گلیسیرید وکلسترول خونتان را افزایش می­دهند و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. همچنین تری گلیسیرید نوع دیگر از چربی­هاست که با سلامت قلب شما در ارتباط است. در ضمن توجه به این نکته مهم است که چربی­های ترانس سطح HDL (نوعی کلسترول برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی) خون را کاهش می دهند.

چربی های مفید برای قلب کدامند؟

نوشته شده توسط دکتر احمدرضا واشقانی فراهانی

بیشتر به سمت روغن های سبزیجات بروید!

تحقیقات نشان می­دهند که جایگزین کردن چربی های خوب با چربی های بد تاثیر بیشتری نسبت به کاهش مصرف چربی­ها خواهد داشت. اگر ما میزان چربی دریافتی را کاهش دهیم در واقع باعث کاهش HDL هم می­شویم که کاهش HDL برای سلامت قلب ما خوب نیست. این کار در واقع مانند این است که برای خلاص شدن از چند سیب گندیده، کل درخت را بیندازیم! هدف ما باید این باشد که LDL را پایین و HDL را بالا  نگهداریم و این کاری است که روغن های مفید انجام می دهند.

تاثیرات مثبت دیگر اختصاصا از روغن های غیر اشباع امگا-۳ و امگا-۶ که در ماهی، بعضی از سبزیجات و انواع آجیل و دانه های مختلف وجود دارند، بدست می آیند. این چربی ها سطح تری گلیسیرید را کاهش می­دهند و از آریتمی های قلب (ضربان­های غیرعادی قلب) جلوگیری می­کنند، فشار خون را پایین می آورند و از آرترواسکلروز(گرفتگی رگ ها) جلوگیری می کنند. امگا-۳ و امگا-۶ هر دو خطر بیماری های قلبی و سکته  را کاهش می دهند. لازم به ذکر است ماهی اختصاصا از بروز سکته ایسکمیک که به خاطر انسداد عروق رخ می­دهد، جلوگیری می­کند. نتایج مطالعه­ای که برخی متخصصین سلامت انجام دادند،نشان می­دهد که مردانی که ماهیانه حداقل یک بار ماهی می خوردند ۴۳ درصد کمتر نسبت به مردان دیگری که هیچگاه ماهی نمی­خوردند دچار سکته قلبی می­شوند. همچنین نتایج مطالعه­ای که برای پرستاران انجام شد حاکی از این بود که احتمالا زنانی که بیشتر ماهی مصرف می­کنند کمتر دچار سکته­ قلبی می­شوند.

اما همه این حرف ها که زدیم چه معنی ای دارند؟ برای آنکه ریسک بیماری های قلبی را کاهش دهیم، باید بجای چربی های خطرناک اشباع و ترانس از چربی­های پرفایده غیر اشباع مثل روغن سبزیجات و ماهی استفاده کنید.

 

 

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

استاد راهنما:

دکتر علی واشقانی فراهانی

دکتر علی واشقانی فراهانی

 

ویراستار:

دکتر احسان سرایی

دکتر احسان سرایی

احمدرضا واشقانی فراهانی

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.