مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

دیابت را بهتر بشناسیم (سوخت و ساز طبیعی قند در بدن)

پس از خوردن غذا دستگاه گوارش شما کربوهیدرات ها را به قندهای کوچک و ساده ای که توسط خون قابل جذب باشند تبدیل میکند که گلوکز از همه این قند ها مهم تر است و یک منبع انرژی بسیار مهم و ضروری برای سلول های بدن شماست. انسولین نوعی هورمون است که مانند کلید در های سلول را برای ورود گلوکز باز میکند.

دیابت را بهتر بشناسیم

پس از خوردن غذا دستگاه گوارش شما کربوهیدرات ها را به قندهای کوچک و ساده ای که توسط خون قابل جذب باشند تبدیل میکند که گلوکز مهم ترین قند است و یک منبع انرژی بسیار مهم و ضروری برای سلول های بدن شماست. انسولین نوعی هورمون است که مانند کلیدی در های سلول را برای ورود گلوکز باز میکند.

برای درک بهتر دیابت شما ابتدا باید نحوه استفاده بدن از گلوکز را بشناسید (قندی که عامل سوخت و ساز بدن است).

پس از خوردن غذا دستگاه گوارش شما کربوهیدرات را به قندهای کوچک و ساده ای که توسط خون قابل جذب باشند تبدیل میکند که گلوکز از همه این قند ها مهم تر است و یک منبع انرژی بسیار مهم و ضروری برای سلول های بدن شماست.اما برای در اختیار گذاشتن این انرژی باید از خون وارد سلول  شود. انسولین نوعی هورمون است که مانند کلید در های سلول را باز میکند.هنگامی که بعد از یک وعده غذایی میزان گلوکز خون افزایش پیدا میکند  سلول های بتا ی پانکراس وارد عمل میشوند  و انسولین را وارد  خون میکنند.اگر بدن شما به میزان کافی انسولین تولید کند واز طرف دیگر بدن شما هم به طور طبیعی از آن استفاده کند میزان قند خون شما پس از ورود گلوکز به سلول کاهش پیدا میکند .

گلوکز سوخت سلول بوده و در کبد به صورت گلیکوژن ذخیره میگردد.همچنین انسولین در تبدیل امینو اسید به پروتئین و تبدیل اسید چرب به چربی نیز نقش دارد.

ولی هدف اصلی انسولین اجازه دادن به بدن برای تبدیل غذا به انرژی و ذخیره انرژی به عنوان سوخت لازم در مواقعی که انرژِی بدن کم شود است.

دیابت نامی برای گروهی از اختلالات غدد درون بدن است و بیشتر هنگامی رخ میدهد که پانکراس نمیتواند به اندازه نیاز بدن انسولین ترشح کند و یا در بعضی موارد بدن در برابر عملکرد انسولین موجود مقاومت میکند و در هر دو صورت قند خون نمی تواند وارد خون شود و نشانه ها و عوارض دیابت بروز می کند.

هنگامی که میزان قند خون افزایش پیدا میکند باعث ایجاد عوارضی مانند تشنگی و افزایش میزان ادرار و حتی باعث ایجاد گرسنگی میشود.

بالا بودن بیش از حد قند خون در بدن باعث اختلالاتی مانند :

کم شدن آب بدن، اختلالات شایع سوخت و ساز، کما و حتی مرگ میشود.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.