مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

اولین راه کاهش خطر قلب- ده راهکار موثر ترک سیگار

در میان رفتار هایی که تحت کنترل شماست مهمترین اقدامی است که می توانید برای جلوگیری از بیماریهای قلبی ، حمله قلبی و سکته مغزی انجام دهید، سیگار نکشیدن است. طبق گفته ی متخصصین نیکوتین یک ماده اعتیادآور شیمیایی است و سیگار کشیدن نیز به دلیل عادت هایی که با آن در ارتباط هستیم یک اعتیاد ذهنی است.” اما روش های هوشمندانه ای وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا به کسانی که با موفقیت این عادت را ترک کرده اند، بپیوندید.

اولین راه کاهش خطر قلب- ده راهکار موثر ترک سیگار

۱٫تصمیم بگیرید سیگار را ترک کنید

شما باید برای موفقیت آماده باشید تا بتوانید سیگار را ترک کنید ، “روش های زیادی برای کمک به شما در ترک وجود دارد ، اما ابتدا باید فکر کنید که واقعاً می خواهید این کار را انجام دهید” – همانطور که هزاران نفر پیش از شما اینکار را انجام دادند.

۲٫ انگیزه های ترک سیگار را به تصویر بکشیدبسیاری از افراد پس از یک اتفاق ترسناک مانند حمله قلبی ، تصمیم می گیرند سیگار را ترک کنند .

اهداف  مشخصی را تصور کنید مثلا: از سکته مجدد جلوگیری می کنید؟ تولد نوه خود را می بینید؟ آیا می توانید بدون درد پا دوباره به راحتی راه بروید؟ آیا می توانید راحت تر نفس بکشید؟

۳٫از منابع رایگان کمک بگیرید

می توانید از مشاوره ها و خدمات رایگانی که به منظور کمک به ترک سیگار وجود دارد استفاده کنید.

۴٫  تاریخ ترک را انتخاب کنید

“بهتر است که بر روی یک تاریخ خاص مثلاً تولد یا سالگرد ، تمرکز کنید. “این هدف به شما امکان می دهد از نظر فکری و ذهنی آماده شوید .

 ۵٫  به خانواده و دوستان خود بگویید

آنها می توانند شما را تشویق و حمایت کنند و یا در اطراف شما سیگار نکشند تا به شما در جلوگیری از وسوسه کمک کنند. از همه بهتر وقتی شریک زندگی یا دوستتان همزمان با شما تصمیم به ترک سیگار میگیرد، می توانید به یکدیگر نیرو ببخشید.

۶٫از چیزهایی که شما را به یاد سیگار می اندازد خلاص شوید

 سیگار و زیرسیگاری را از خانه و محل کار خود بردارید. ماشین خود را تمیز و خوشبو كنید. به جای مکان های قدیمی که در آنجا دیگران سیگار می کشند ،وقت خود را در مکان های مختلف و جدید بگذرانید.

 ۷٫ عوامل محرک سیگار را از بین ببریدبه زمان سیگار کشیدن فکر کنید: “آیا بیدار می شوید و مثلاً با قهوه و روزنامه سیگار می کشید یا بعد از غذا سیگار می کشید؟” ” کارهای روزمره خود را مرتب کنید و ورزش صبحگاهی انجام دهید ، این باعث می شود کمتر وسوسه شوید.”

 ۸٫ عادت های جایگزین ایجاد کنید

برای لحظات استرس زایی که معمولاً به یک سیگار تمایل پیدا می کنید ، به دنبال روش های جدید برای تسکین مثل مدیتیشن یا تنفس عمیق باشید. ورزش می تواند یک داروی تسکین دهنده استرس باشد که باعث می شود شما کمتر بخواهید سیگار بکشید. (فقط قبل از شروع هر برنامه ورزشی شدید پزشک خود را مطلع کنید.)

  ۹٫ از روش های کمکی برای ترک سیگار استفاده کنید.

“بسياري از بيماران با جايگزيني هاي نيكوتين مانند برچسب ها و آدامس ها ، يا با داروهايي كه به آنها كمك مي كند توانسته اند موفق شوند.”

۱۰٫از پزشک خود کمک بخواهید

“بسياري از مردم هنگام ترك سيگار تلو تلو می خورند و به كمك نیاز دارند. درخواست کمک هیچ خجالتی ندارد و هرگز برای ترک سیگار دیر نیست. حتی در ۶۰ و ۷۰ سالگی نیز افراد توانسته اند سیگار را ترک کنند. ”

چگونه می توانم هنگام ترک سیگار از افزایش وزن جلوگیری کنم؟

هنگام ترک سیگار ، افزایش ۲٫۵تا۴٫۵  کیلوگرم معمول است زیرا ممکن است به جای اینکه  یک سیگار بکشید ٬ بیشتر بخورید. ” تعهد جدی به ورزش و تغذیه سالم ، وزن را کاهش می دهند و همچنین به طور قابل توجهی سلامت قلب را بهبود می بخشد.

وقتي سيگار كشيدن را ترك كنيد، احتمالاً خواهيد ديد كه ظرفيت ورزشي شما افزايش مي يابد.” به عنوان مثال ، قدرت ریه و انرژی بیشتری خواهید داشت. تحرک بدنی بیشتر به نوبه خود باعث ایجاد انگیزه در افراد برای داشتن تغذیه بهتر می شود. این رفتارها با هم می توانند با افزایش وزن مقابله کنند. همچنین مهم است که بدانید از نظر سلامتی اثرات مضر مقدار کمی افزایش وزن بسیار کمتر از ادامه استعمال سیگار است.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نیلوفر رفیعی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.