مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

ارتباط دیابت و افسردگی با بیماری قلبی و عروقی

مطالعات فراوان نشان می دهد که ترکیبی از دو بیماری دیابت و افسردگی خطر مرگ و میر را افزایش می دهد، بنابراین با مدیریت درمان ایی بیماری از ابتلا به بیماری قلبی نیز پیشگیری کرد

ارتباط دیابت و افسردگی با بیماری قلبی و عروقی

افسردگی و دیابت دو اختلال  شایع در ایالات متحده است که به ترتیب در حدود ۱۴,۸ میلیون نفر و ۲۳,۵ میلیون نفر سالانه تحت تاثیر آن ها قرار میگیرند . این  دو بیماری میتوانند باهم و یا بدنبال هم ظاهر شوند

. %۲۰ -%۲۵ افرادی که مبتلا به دیابت هستند از افسردگی رنج می برند که این تعداد تقریبا ۲ برابر تعداد افراد غیر دیابتی می باشد . افرادی که دیابت دارند ممکن است در زمان  تشخیص بیماری و یا به خاطر درمان ها یا محدویت های  که برای کنترل کردن دیابت  می کنند ممکن است افسرده شوند.

بیماران دیابتی در چند دوره مستعد افسردگی هستند :

  1. قبل از شروع بیماری
  2. در سه ماهه اوال شروع بیماری بخصوص در نوجوانان
  3. در دوره هایی که با توجه به عدم کنترل قند نیازمند تغییر رژیم درمانی میشوند؛شروع انسولین
  4. بعد از بروز عوارض دیابت
  5. و بعد از ۲ یا ۳ سال بعد از شروع بیماری

گزارش محققان هاروارد از یافته های اخیر می گوید که ترکیبی از افسردگی و دیابت به طور قابل توجهی خطر ابتلا به مرگ زودرس ، به ویژه از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد – حداقل در میان این زنان در جمعیت مشخص –
۷۸,۲۸۲ زن در مطالعه سلامت پرستاران شرکت کردند ( همه پرستاران ثبت نام شده (۵۴ تا ۷۹ سال ) بودند ).
این جمعیت از سال ۲۰۰۰ به بعد پیگیری شدند ، پس از ۶ سال پیگیری ۴۶۵۴ زن فوت کردند .زنان مبتلا به دیابت %۳۵ خطر مرگ و افرادی که افسردگی داشتند حدود %۴۰ افزایش خطر مرگ داشتند در مقایسه با زنانی که هیچ کدام از دو بیماری را نداشتند و  احتمال مرگ زودرس در زنان با هر دو شرایط دو برابر بود.
محققان به طور خاص به مرگ ناشی از بیماری قلبی و عروقی میپزدازند  متوجه شدند که خطر مرگ و میر میتواند  بالاتر  هم باشد. زنان مبتلا به دیابت %۶۷ افزایش خطر مرگ را تجربه کرده اند و زنان دارای افسردگی %۳۷ افزایش خطر را تجربه کرده اند .

احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در زنانی که هر دو بیماری را داشته اند ۲٫۷ برابر بیشتر از احتمال مرگ زنانی بوده که این دو بیماری را نداشته اند .
مطالعات ،ارتباط افسردگی با کنترل قند خون پایین و کنترل دیابت و همچنین عوارض دیابت را نشان می دهد .

همراهی سایر بیماری ها مثل بیماری های قلبی و فشارخون این خطر را افزایش میدهد . همچنین رفتارهای ناسالم مرتبط مانند مصرف دخانیات ،  سیگار و اوپیوم ها ( تریاک ) رژیم غذایی پر کالری  ، شیوه زندگی بی تحرک ،  ورزش نکردن  به نظر می رسد در افرادی که افسردگی و دیابت دارند بسیار رایج تر  است . و میتواند باعث افزایش خطر ناتوانی و حتی  مرگ شود .

 

استاد ناظر:

دکتر پانته آ آریا

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.