مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا غذاها و مکمل ها،می توانند کلسترول خون را کاهش دهند؟

خلاصه مقاله: بر اساس تحقیقات انجام شده،میزان کلسترول خون با تغذیه ارتباط نزدیکی دارد.کلسترول خون از عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد بیماری های قلبی-عروقی و سکته ها می باشد از این رو کنترل آن از اهمیت زیادی در ارتقای سلامتی برخوردار است.مصرف غذاهای غنی از فیبرو محصولات دریایی و محدود کردن مصرف فراورده های شیرین و پرچرب از راهکارهای بهبود سلامت و کاهش خطر این بیماری هاست.

 خوراکی هایی برای پایین آوردن کلسترول خون!

آیا می توانیم با تغییرعادات غذایی کلسترول خونمان را پایین بیاوریم؟

بله!می توانید با مصرف کمتر گوشت قرمز،کره،غذاهای سرخ شده،پنیرپیتزا و برخی مواد غذایی دیگرکه حاوی چربی های سیر شده هستند، کلسترول خونتان را پایین بیاورید.با ما همراه شوید تا مهمترین مواد غذایی تاثیر گذار بر سلامتیتان را بر اساس یافته های علمی بررسی کنیم.

دودسته مهم از مواد که کلسترول خون را کاهش می دهند:

فیبرهای محلول بیشتری مصرف کنید.فیبرهای محلول در میوه ها،جو،لوبیا و نخود به وفور یافت می شوند.

غذاهای غنی از امگا-۳ .روغن ماهی،زیتون و روغن کانولا سرشار از امگا-۳ هستند.این مواد میزان کلسترول خون را کاهش می دهند و مطالعات نشان می دهند افرادی که این مواد را به مقدار زیادی استفاده می کنند، عموما کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند.مصرف هفتگی ۱تا۲ وعده محصولات دریایی (ماهی و یا تن ماهی) توصیه می شود.اگر قصد مصرف مکمل های روغن ماهی را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

 چگونه تغذیه سالم تری داشته باشیم؟

برای آن که زندگی سالم تری داشته باشید بهتر است تنها برروی میزان کلسترول خون تمرکز نکنیم.شما با تغییر دادن برخی عادات غذایی خود می توانید خطر بیماری های قلبی-عروقی و سایر بیماری ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید،اگرچه شاید این مواد غذایی، کلسترول خونتان را پایین نیاورند!

متخصصان تغذیه یک نوع رژیم غذایی را برای تمام افراد توصیه نمیکنند،ولی یک رژیم غذایی سالم می تواند شامل این موارد شود:

– مصرف سبزیجات ، میوه جات و انواع غلات (مانند گندم و جو) به مقدار زیاد

– لوبیا،نخود فرنگی ،عدس، نخود و مواد غذایی مشابه

– بعضی از آجیل ها مانند گردو،بادام و بادام زمینی

– شیر و فراورده های لبنی

– ماهی

مصرف برخی مواد غذایی را هم باید قطع و یا محدود کنید! شکر،شیرینی ها وغله های تصفیه شده(موادی از قبیل نان و برنج سفید،اغلب پاستاها و اسنک ها) از این دست مواد هستند.

تخم مرغ چطور؟

تخم مرغ برای سلامتی مفید و ضروری است ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید!یافته های جدید فایده ها و برخی مضرات تخم مرغ را نشان می دهند.تخم مرغ منبع غنی پروتیین است و میزان چربی خون را زیاد بالا نمیبرد.

آیا از مکمل ها برای کنترل کلسترول خونمان استفاده کنیم؟

جدیدترین تحقیقات نشان داده اند برخی مکمل ها میزان کلسترول خون را پایین می آورند.اما هیچ اثباتی مبنی بر اینکه مصرف مکمل می تواند از حملات قلبی،سکته ها و سایر بیماری هایی که بر اثر کلسترول بالای خون ایجاد می شوند، جلوگیری کند وجود ندارد. در نظر داشته باشید معمولا نظارت چندانی بر این مکمل ها وجود ندارد،یعنی احتمالا تمام ویژگی ها و مواد درج شده برروی این محصولات ،واقعا در آن ها یافت نمی شوند!

 

 

استاد ناظر:

دکتر عبدوالوهاب برادران

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

آرمین گلچین

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.