مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

کنترل فشار خون در بحران کرونا ویروس

در دوران شیوع کرونا آنچه بیش از همه اهمیت دارد پیشگیری است و در مورد افراد با بیماری های زمینه ایی مانند پرفشاری خون علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، حفظ فشار خون نرمال از اهمیت فزاینده ایی برخوردار است. توصیه پزشکی به این بیماران مصرف منظم داروهای تجویزی و پایش منظم فشارخون است.

کنترل فشار خون در بحران کرونا ویروس

حفظ فشار خون نرمال همیشه مهم است، اما در دوران شیوع کرونا ویروس (COVID-19) اهمیت بیشتری دارد. زیرا یافته های جدید نشان می دهند که فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به کرونا ویروس را در افراد مسن افزایش دهد ،همچنین ممکن است سبب افزایش خطر  بروز فرم شدید بیماری صرف نظر از سن شود. تقریبا نیمی از بزرگسالان فشار خون بالا یا هایپرتنشن دارند که با فشار خون ۱۳۰/۸۰ یا بالاتر تعریف می شود.

اطلاعات مربوط به شیوع اولیه کرونا ویروس (COVID-19) ، میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به فشار خون بالا را بالاتر نشان میدهد. این میزان همچنین برای مبتلایان به دیابت ،بیماری های قلبی عروقی، بیماری مزمن تنفسی و سرطان افزایش یافته است.

اگر شما فشار خون بالا دارید، برای حفظ سلامتی خود باید بدانید :

 پیشگیری بهترین دفاع است.

اگر شما مبتلا به فشار خون بالا و یا هر بیماری زمینه ای دیگر هستید، بسیار مهم است  که به توصیه های بهداشتی در مورد رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست ها و دیگر روش های پیشگیری از گسترش کرونا ویروس (COVID-19) عمل کنید.

به توصیه های پزشکی عمل کنید.

به گفته انجمن های علمی، بیمارانی که از داروهای متداول فشار خون شامل مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) استفاده می کنند، باید درمان خود را ادامه دهند. قبل از تغییر استراتژی های درمانی، با پزشک  خود مشورت کنید. برخی از مراکز پزشکی یه شکل مجازی یا از طریق تلفن سوالات پزشکی شما را پاسخ می دهند.

 عوامل خطرساز فشار خون بالا را بشناسید.

عوامل مختلفی می توانند در فشار خون بالا نقش داشته باشند. در این موارد احتیاط بیشتری لازم است:

  • داروهای بدون نسخه. داروهای ضد احتقان و مسکن هایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن می توانند فشار خون را افزایش دهند. افراد دارای مشکلات قلبی باید استفاده از این داروها را محدود کنند.
  • برخی داروهای تجویزی. بیمارانی که از کورتیکواستروئیدها، داروهای کنترل بارداری خوراکی، داروهای سرکوب کننده ایمنی، داروهای اعصاب و روان و برخی داروهای ضد سرطان مصرف می کنند باید فشار خون خود را به شکل منظم کنترل کنند.
  • مصرف الکل را قطع کنید و مصرف کافئین را محدود کنید. به عنوان مثال، بیش از سه فنجان نوشیدنی کافئین دار در روز مصرف نکنید.
  • ترکیبات گیاهی و مواد غذایی. بعضی از مکمل های گیاهی مانند شیرین بیان باعث کاهش فشار خون می شوند و غذاهایی مانند گوشت های فرآوری شده می توانند با برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشند.

استرس را مدیریت کنید.

استرس می تواند منجر به عادت های بد مانند رژیم غذایی نامناسب شود که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

داروی اضافه درخانه داشته باشید.

از داروهای تجویزیتان  به مقدار کافی برای مصرف  چندین ماه خود تهیه کنید.

اورژانس فشار خون بالا را تشخیص دهید.

بحران فشار خون بالا وقتی رخ می دهد که فشار خون ناگهان سیستول به ۱۸۰و یا دیاستول۱۲۰ یا بالاتر افزایش یابد. در صورت بروز سایر علائم مانند درد قفسه سینه یا پشت، بی حسی یا ضعف،اختلال در تنفس یا صحبت کردن پیدا کردید با اورژانس پزشکی ۱۱۵ تماس بگیرید.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مونا گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.