مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

پنج عاملی که خطر ایست قلبی را افزایش میدهند

اگر عوامل خطر ایست قلبی جدی گرفته شود و فرد مبتلا به سرعت کمک دریافت کند (شوک به قلب یا احیای قلبی ریوی)، در بیشتر موارد امکان زنده ماندن وجود دارد. در غیر این صورت در ۹۵% موارد منجر به فوت می شود.اثر باقی مانده از بافت های مرده( اسکار) در قلب، قدرت انقباضی (ejection fraction)پایین قلب، سابقه خانوادگی، سیگار و نارسایی قلبی کنترل نشده میتوانند منجر به ایست قلبی ناگهانی شوند.

پنج عاملی که خطر ایست قلبی را افزایش میدهند

ایست قلبی یکی از شایع ترین علل مرگ ناگهانی است.

اگر به قربانیان ایست قلبی به سرعت کمک برسد، بیشتر آنها زنده می مانند. اما در ۹۵% موارد، افراد با ایست قلبی قبل از دریافت کمک فوت میکنند. در بیشتر موارد، این افراد تنها بوده اند، یا همراه کسی بوده اند که احیای قلبی ریوی نمیدانسته یا بلافاصله با اورژانس تماس نگرفته است. همچنین رسیدن اورژانس ممکن است بیشتر از ده دقیقه طول کشیده باشد و مرگ مغزی رخ داده باشد.

هنگام ایست قلبی، چه اتفاقی در قلب می افتد؟

در ایست ناگهانی قلب، معمولا قلب بصورت درهم و نامنظم میزند. گردش خون متوقف میشود و خون به ریه ها و مغز نمی رسد. فرد مبتلا بلافاصله روی زمین می افتد، پاسخی نمیدهد و تنفس و نبضش قطع میشود.

پنج عاملی که خطر ابتلا به ایست قلبی را افزایش می دهند

  1. اسکار (اثر زخم) عضله قلب: شایعترین علل آن بیماری عروق کرونر قلب و بیماریهای عضله قلب است. حملات قلبی باعث نرسیدن مواد غذایی به عضله قلب، مرگ بافت و ایجاد اسکار میشوند. عفونتهای ویروسی، اختلالات ارثی، بیماریهای خودایمنی ها و مسمومیت با مواد شیمیایی نیز میتوانند باعث آسیب به عضله قلب و ایجاد اسکار شوند. مشکلات ریتم قلب خیلی اوقات به وجود اسکار در قلب برمیگردد.
  2. قدرت انقباضی یا کسر خروجی (ejection fraction) پایین قلب: در حالت نارسایی قلبی و کسر خروجی ۳۵% یا کمتر، قلب نمیتواند در هر ضربان خون کافی پمپ کند. این عامل باعث اختلال در ریتم قلب و افزایش خطر ایست قلبی میشود.
  3. سابقه خانوادگی: در فردی که یکی از اقوام درجه یک اش (والدین یا خواهر یا برادر) مرگ زودرس و به علت ناشناخته ای داشته باشد، ریسک مرگ ناگهانی و زودرس به علت ایست قلبی در وی نیز بالاست.
  4. سیگار کشیدن: سیگار خطر حمله قلبی و ایست قلبی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش میدهد، و افراد سیگاری حوادث قلبی را بیشتر تجربه میکنند.
  5. نارسایی قلبی کنترل نشده: در صورت وجود علائم نارسایی قلبی (مانند تنگی نفس و عدم تحمل فعالیت)، باید دارو مصرف شود. داروهایی مانند بتابلوکرها و مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE inhibitor) از وارد شدن فشار زیاد به قلب جلوگیری میکنند، عملکردش را بهتر میکنند و خطر ایست قلبی را کم میکنند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

الهه مفتاح

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.