مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مصرف مواد مخدر و الکل در بارداری خطری جدی برای مادر و نوزاد

استفاده از مواد مخدر و الکل در دوران بارداری میتواند برای نوزاد شما مشکلات جدی ایجاد کند .زنان قبل از تصمیم گرفتن برای بارداری باید مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل را متوقف کنند.

مصرف مواد مخدر و الکل در بارداری خطری جدی برای مادران و نوزادان

با مصرف مواد مخدر و الکل در بارداری چه اتفاقی می افتد ؟

استفاده از این مواد میتواند برای نوزاد شما مشکلات جدی ایجاد کند .زنان قبل از تصمیم برای بارداری باید مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل را متوقف کنند.این ترک کردن بسیار حیاتی است، چرا که حتی مقادیر کم الکل و ماده مخدر میتواند برای حاملگی مضر باشد و زنان ممکن است در هفته های اول از حاملگی خود بی اطلاع باشند. لذا مصرف الکل در زنان در سنین باروری بسیار خطرناک است.

عوارض مصرف الکل در دوران بارداری

نوزادانی که از مادران الکلی متولد می شوند ممکن است دچار آسیب مغزی و مشکلات رشد و تکامل شوند .

نوزادانی که از مادران الکلی متولد میشوند در مقایسه با نوزادان عادی وزن کمتری دارند, سر کوچکتری دارند  و ممکن است دچار مشکلات ذهنی و عملکردی تا اخر عمر شوند.

مصرف الکل در بارداری شانس مرده زایی را در نیمه دوم حاملگی افزایش می دهد.

 

عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

بسته به نوع ماده مخدر مصرفی , مقدار و مدت مصرف آسیب های متعددی به مادر و نوزاد می رسد.

هروئین : زنان بارداری که هروئین مصرف میکنند مستعد ابتلا به عفونت هایی هستند که میتواند جنین را هم آلوده کند و نوزادانی با وزنی کمتر از وزن نرمال به دنیا می آورند.

از عوارض هروئین برای زنان باردار, خون ریزی در سه ماهه اخر بارداری و مشکلات ریوی و فشار خون شدید بارداری (پره اکلامپسی) است.

کوکائین: زنان بارداری که کوکائین مصرف میکنند با احتمال بیشتری دچار مشکلات مربوط به جفت(جفت ارگانی است که در دوران حاملگی بین مادر و جنین تشکیل می شود تا مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین تامین کند و مواد زاید را از جنین دور کند ) میشوند.

مصرف کوکائین می تواند منجر به جدا شدن جفت از رحم مادر قبل از زایمان شود که این عمل باعث خونریزی و مرگ جنین میشود.

نوزادان این مادران با احتمال بالاتری نارس و با وزن کم متولد می شوندو نوزاد دچار مشکلاتی در تغذیه, خواب, تنفس , بینایی و شنوایی می شود.

برای ترک الکل و مواد در طی بارداری باید چه کرد؟

حتما با پزشکتان مشورت کنید . به صورت ناگهانی مصرفتان را قطع نکنید چرا که برای شما و نوزادتان بسیار خطر ساز است. پزشک میتواند به شما کمک کند تا به طرز ایمن تری مصرفتان را متوقف کنید تا نوزادتان تا حد امکان سالم متولد شود. حتی شاید نیاز باشد پزشک داروهای خاصی هم برایتان تجویز کند.

استاد ناظر:

دکترواشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محبوبه متاهل

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.