مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و دیگر جایگزین‌های شکر (بخش اول)

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و جایگزین‌های شکر در بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با نام “بدون شکر” یا “رژیمی” در بازار عرضه می‌گردند، یافت می‌شوند؛ مثل نوشیدنی‌های غیر الکلی و انواع نان ها و شیرینی ها. جایگزین‌های شکر، ‌شیرین‌کننده‌هایی هستند که به جای شکر معمولی (ساکارز) به کار برده می‌شوند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و دیگر جایگزین‌های شکر (بخش اول)

آیا تنوع زیاد محصولات جایگزین قند و شکر معمولی شما را سردرگم کرده ‌است؟ شما می توانید با با آگاهی از مزایا و معایب هر یک از این محصولات، انتخاب آگاهانه‌ای از میان شان داشته باشید.

اگر در تلاش برای کاهش میزان شکر و کالری موجود در رژیم غذایی خود هستید، بدانید که تنها نیستید که رو به استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا دیگر جایگزین‌های شکر می‌آورید.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و جایگزین‌های شکر در بسیاری از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با نام بدون شکریا رژیمیدر بازار عرضه می‌گردند، یافت می‌شوند؛ مثل نوشیدنی‌های غیر الکلی و انواع نان ها و شیرینی ها.

اکنون باید پرسید که این شیرین‌کننده‌ها چه هستند و نقش آن‌ها در رژیم غذایی شما چیست؟

شیرین‌کننده‌های مصنوعی و جایگزین‌های شکر

جایگزین‌های شکر، ‌شیرین‌کننده‌هایی هستند که به جای شکر معمولی (ساکارز) به کار برده می‌شوند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی فقط یکی از انواع جایگزین‌های شکر هستند. اگرچه عنوان “جایگزین‌های شکر” می تواند تا حدی گمراه‌کننده باشد؛ یکی از مشکلاتش این است که می توان آن را به شکل های مختلف تفسیر کرد. برخی از تولیدکننده‌های مواد غذایی، شیرین‌کننده‌های خود را طبیعی می‌دانند؛ در حالیکه این شیرین کننده ها فرآوری شده‌اند یا از خالص‌سازی مواد دیگر به دست آمده‌اند یا مثل ترکیبات استویا۱ از عصاره‌ی گیاه شیرین‌برگ به دست آمده اند. هم چنین برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی از مواد طبیعی دیگری مشتق شده‌اند؛ از جمله ساکرولوز که از شکر به دست می‌آید.

  شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی جایگزین‌های سنتتیک شکر هستند، اما ممکن است از موادی که در طبیعت وجود دارند مانند گیاهان یا حتی نیشکر، هم مشتق شده‌ باشند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی به “شیرین‌کننده‌های قوی” هم مشهور هستند؛  چون چندین برابر از شکر شیرین‌ترند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای شکر باشند؛ چون تقریباً هیچ کالری به رژیم غذایی ا ضافه نمی‌کنند. علاوه بر این شما برای ایجاد مزه‌ی شیرین، به مقدار کمتری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در مقایسه با شکر نیاز دارید.

  کاربردها

شیرین‌کننده‌های مصنوعی، به طور گسترده، در غذاهای فرآوری شده به کار برده می‌شوند. از جمله:

  • نوشیدنی‌های غیرالکلی و پودرهای شربت آماده
  • انواع نان ها و شیرینی ها
  • انواع دسرها مثل پودینگ
  • آبنبات
  • غذاهای کنسرو شده
  • مربّا و ژله
  • فرآورده‌های لبنی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی در مصارف خانگی هم به کار می‌روند. به عنوان مثال، برخی افراد در پخت غذا و شیرینی از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال ممکن است شما با مصرف این مواد، نیاز به اصلاح بعضی از  دستورهای پخت داشته باشید؛ چون برخلاف شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی قابلیت تخمیر و حجم‌دهی به غذا ندارند. پس لازم است برای انتخاب محصول مناسب برای مصرف خانگی ، ابتدا باید برچسب روی بسته‌بندی این مواد را به دقت بخوانید.

استاد ناظر: خانم دکتر تابش

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

پرهام غفوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.