مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

در مورد سندروم پس از درمان های شدید (PICS) چه میدانید؟!

مورد سندروم پس از درمان های شدید (PICS) به مواقعی گفته میشود که پس از درمان های شدید و بستری در بخش های مراقبت های ویژه (به اصطلاح ICU) رخ دهد. افراد درگیر این سندروم سه علامت عمده ی دشواری فکر کردن، تمرکز و یادآوری، افسردگی، اضطراب یا شرایطی شبیه PTSD(سندروم پس از وقوع حوادث ناگوار) وضعف عضلانی، مشکل در راه رفتن و دیگر حرکات را دارند.

در مورد سندروم پس از درمان های شدید (PICS) چه میدانید؟!

ابتدا میخواهیم بدانیم سندروم پس از درمان های شدید (PICS) چیست و به چه علائم پس از درمانی گفته میشود؟!

این شرایط به مواقعی اطلاق می شود که پس از درمان های شدید و بستری در بخش های مراقبت های ویژه (به اصطلاح ICU  ) رخ دهد. افراد درگیر این سندروم سه علامت عمده دارند:

  1. دشواری فکر کردن، تمرکز و یادآوری
  2. افسردگی، اضطراب یا شرایطی شبیه PTSD(سندروم پس از وقوع حوادث ناگوار)
  3. ضعف عضلانی، مشکل در راه رفتن و دیگر حرکات…

این سندروم همچنین ممکن است اعضای خانواده بیمار را درگیر کند که در این حالت به آن PICS-F  که در آن F نشانه family  به معنی خانواده است که علائم آن هم شامل افسردگی استرس شدید و PTSD است.

آیا برای اطمینان باید تست های دیگری هم بدهیم؟!

احتمالا پزشک شما با توجه به علائمتان برای شما تشخیص وجود این سندروم را بدهد ولی امکان دارد برای اطمینان از این که چیز دیگری علت بروز علائم نیست از شما بخواهد تا تست های خاصی را انجام دهید.

آیا درمانی برای سندروم پس از درمان های شدید وجود دارد؟! چگونه؟!

به طور کلی درمان این اختلال بستگی به نوع و شدت علائمی که بروز کرده است دارد که اغلب ترکیبی از چند نوع درمان می باشد.اگر شما در راه رفتن دچار مشکل شده اید پزشکان توصیه می کنند که به فیزیوتراپیست ها مراجعه کنید؛ فیزیوتراپیست به شما کمک می کند که با انجام بعضی تمرین ها دوباره بتوانید راه رفتن و تحرک عادی تان را به دست آورید. اگر دچار استرس های شدید یا افسردگی شده اید احتمالا روان پزشکتان برای شما دارو هایی برای رهایی از این آسیب ها تجویز می کند یا شما را برای مشورت با روان شناسان ترغیب می کند. اگر دچار اختلال در تفکر و حافظه شده اید احتمالا باید تمریناتی جهت تقویت حافظه و افزایش تمرکز انجام دهید. پزشکان بعد از انجام این اقدامات دیده اند که امکان دارد هر کدام از این اقدامات سبب تاثیر مثبت بر علائم دیگر نیز شود.برای مثال افرادی که به خاطر مشکلات فیزیکی به فیزیوتراپ ها مراجعه می نمودند شاهد بهبود در علائم دیگر از جمله افسردگی هم بودند.

آیا سندروم پس از درمان های شدید قابل پیشگیری می باشد؟!

احتمالا!

اگر شما در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری هستید سعی کنید با اجازه پزشک و در اولین فرصت از روی تخت برخیزید و چند قدمی راه بروید همان طوری که مواقعی که حوصله تان سر می رود این کار را انجام می دهید.

برخی نکات دیگر

ممکن است سندروم پس از درمان های شدید ماه ها تا سال ها طول بکشد. اما بسیاری از مردم بعد از مدتی بهتر می شوند؛ اگر شما هم جزء مبتلایان هستید به طور دقیق از سیر درمان پیشنهادی  پزشکانتان پیروی کنید زیرا حتی اگر بعد از مدتی کاملا بهبود نیافتید مطمئنا  شرایطتان بهتر می شود.

اگر شما بهعلت بیماری یکی از عزیزانتان مبتلا به فرم فامیلی سندروم پس از درمان های شده اید، بدانید که تنها شما نگران وضعیت عزیزتان نبوده اید؛ بلکه بسیاری از اطرافیان شما هم نگران بوده اند.حتی علائم شما می تواند پس از ترخیص بیمارتان از بیمارستان هم ادامه بیابد.

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

حامد جاویدپور

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.