مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

داروهای چربی خون مانند لوواستاتین در بدن چه میکنند؟!

استاتین ها گروهی از داروها هستند که با هدف کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در خون تجویز میشوند. استفاده خودسر از استاتین ها بدون در نظرگرفتن تداخلات دارویی و شرایط میتواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

داروهای چربی خون مانند لوواستاتین در بدن چه میکنند؟!

کلسترول برای اعمال حیاتی بدن ضروری است اما مصرف بیش از اندازه آن موجب تشکیل پلاک و تنگ شدن راه عبور خون از عروق بدن شده و میتواند مشکلات جدی را رقم بزند.  در خون دو نوع ترکیب لیپیدی-پروتئینی به نام های LDL یا «کلسترول بد» و HDL یا «کلسترول خوب» دیده میشود.

استاتین ها (Statins) یکی از گروه های دارویی هستند که با هدف کاهش LDL و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی یا تخفیف علائم تجویز میشوند. لوواستاتین (Lovastatin)، آتورواستاتین (Atorvastatin)، فلوواستاتین،(Fluvastatin)، رزوواستاتین(Rosuvastatin) و سیمواستاتین (Simvastatin) نمونه هایی از این گروه دارویی هستند.

استاتین ها سرعت تشکیل پلاک در سرخرگ را کاهش و با ساختِ کلسترول در بدن مداخله کرده و در کاهش سطح LDL و افزایش HDL موثرند.

فعالیت بدنی منظم و تنظیم وزن در کنار کاهش مصرف چربی های اشباع و کلسترول در بیماران با سطح کلسترول بالا توصیه میشود.

علی رغم پاسخ های متفاوت افراد به انواع استاتین ها، این دارو برای اکثر افراد ایمن است.

عوارض متداول دارو شامل درد های عضلانی، حالت تهوع، استفراغ و یبوست است که معمولا با تنظیم دوز دارو از بین میروند. پزشک میتواند با در نظر گرفتن تداخلات دارویی، برای کاهش عوارض جانبی دارو مکمل های کوآنزیم Q10 یا COQ10 برای بیمار تجویز نماید.

عوارض جدی تری نظیر مشکلات عضلانی، آسیب های کبدی، افزایش قند خون یا دیابت نوع ۲ و عوارض عصبی نیز بعضا گزارش شده است؛ بدین منظور لازم است در صورت تجربه موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

خستگی و کوفتگی، ضعف، بی اشتهایی، درد بالای شکم، ادرار تیره یا زرد شدن رنگ پوست یا چشم.

استاتین ها میتوانند موجب درد عضله  شوند، به نحوی که با مصرف دوز بالاتر دارو این احتمال افزایش یافته و در موارد شدید منجر به مرگ سلول های عضلانی و آسیب کلیوی میشود.

مصرف استاتین ها برای زنان باردار و بیماران مبتلا به آسیب های کبدی توصیه نمیشود.

داروهایی نظیر Gemfibrozil، Erythromycin، ضد قارچ ها، Nefazodone، Cyclosporine و Niacin اگر همزمان با استاتین ها مصرف شوند، ریسک مرگ سلول های عضلانی و آسیب کلیوی را افزایش میدهند؛ بنابراین در صورت استفاده همزمان از این داروها لازم است با پزشک خود مشورت نمایید.

اگرچه احتمالا مصرف استاتین در مبتلایان به دیابت با سطح کلسترول بالا منجر به افزایش قند خون میشود، کماکان استفاده از استاتین ها برای این دسته ایمن بوده و توصیه میشود.

برخی بیماران هنگام مصرف استاتین ها از فراموشی یا احساس گیجی  شکایت میکنند که هم ممکن است از عوارض عصبی دارو بوده و هم ممکن است با سن بیمار مرتبط باشد. اگر با قطع دارو شرایط بهبود یابد نشان از عوارض عصبی دارو میدهد. در هر صورت لازم است با پزشک معالج مشورت صورت گیرد.

استاتین ها علاوه بر بهبود شرایط عروق و کاهش احتمال حمله های قلبی، میتوانند در اتساع عروق و کاهش فشار خون و یا عدم تشکیل لخته موثر باشند. برخی پزشکان امروزه قبل و بعد از برخی جراحی ها یا عمل های اهدای عضو – با در نظر گرفتن شرایط بیمار و تداخلات دارویی – از استاتین ها برای بهبود یا کنترل شرایط استفاده میکنند.

از مصرف خودسرانه استاتین ها – بدون مشورت با پزشک – جدا خودداری نمایید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

راحم رحمتی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.