مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

با این ۳ افسانه سلامتی قلب فریب نخورید!

بیماریهای قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در جهان است و یک سلاح قدرتمند برای مبارزه با آن ، خوردن یک رژیم غذایی سالم است که ویتامین ها ، مواد معدنی و انرژی مورد نیاز شما را در عین حفظ وزن ، فشار خون و میزان کلسترول ، تامین میکند.اما باید مراقب برخی افسانه های رایج تغذیه ای بود که می توانند شما را به مسیر اشتباه سوق دهند.

با این ۳ افسانه سلامتی قلب فریب نخورید!

غذایی که می خورید می تواند نقش مهمی در خطر ابتلا به بیماری های قلبی داشته باشد. در اینجا به آنچه شما باید برای اجتناب از تصورات غلط رایج بدانید ، اشاره میشود.

برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ، باید از تخم مرغ دوری کنید و از مکمل امگا ۳ استفاده کنید. درست است؟

نه دقیقا.

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در ایالات متحده است و یک سلاح قدرتمند برای مبارزه با آن ، خوردن یک رژیم غذایی سالم است که ویتامین ها ، مواد معدنی و انرژی مورد نیاز شما را در عین حفظ وزن ، فشار خون و میزان کلسترول ، تامین میکند.

اما مراقب این افسانه های رایج تغذیه ای باشید که می توانند شما را به مسیر اشتباه سوق دهند.

افسانه اول : روغن نارگیل یک جایگزین سالم پخت و پز برای قلب است.

استدلال روغن نارگیل در چربیهای اشباع بسیار غنی است. حتی حدود ۵۰ درصد بیشتر از کره.

اما علیرغم اینکه چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول خون می شود ، که با خطر بیماری قلبی مرتبط است ، طرفداران این مطلب معتقدند که بعضی از چربی های اشباع شده در روغن نارگیل (به نام تری گلیسیرید با زنجیره متوسط) کمتر مضر هستند و در واقع ممکن است سطح کلسترول مفید HDL را افزایش دهند.

واقعیت نشان داده شده است که روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول – انواع خوب و بد – بیش از سایر روغن های گیاهی مانند زیتون یا کانولا می شود و در حقیقت ، تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط ​​تنها مقدار کمی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می دهند.

بعلاوه ، در حالی که سایر چربی های سالم برای قلب مانند روغن زیتون ، روغن کانولا یا اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آجیل و غذاهای دریایی توسط شواهد زیادی مورد حمایت قرار گرفته اند ، هنوز مزایای فرضی روغن نارگیل برای انسان در یک مقیاس بزرگ پژوهشی اثبات نشده است.

افسانه دوم : بهتر است از تخم مرغ یا حداقل زرده دوری کنید.

استدلال زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی کلسترول است. بنابراین منطقا خوردن کلسترول منجر به داشتن کلسترول بالا می شود. درست است؟

واقعیت بیشتر کلسترول بدن توسط کبد ساخته می شود و از طریق رژیم غذایی دریافت نمی شود و با دانستن این حقیقت که رژیم غذایی بسیار تاثیرگذار و مهم است ، تحقیقات نشان داده است که کلسترول خون ، بیشتر از کلسترول ، با چربی هایی که می خورید ، یعنی چربی های اشباع شده و چربی های ترانس ، ارتباط دارد.

و اینکه تخم مرغ حاوی مواد مغذی سالم ، از جمله ویتامین های A و D و همچنین پروتئین است. مطالعات طولانی مدت در مورد جمعیت نشان می دهد که خوردن یک تخم مرغ در روز با میزان بالای حمله قلبی یا سکته مغزی در ارتباط نیست.

افسانه سوم : مکمل های اسید چرب امگا ۳ به قلب شما کمک می کنند.

استدلال خوردن ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب اشباع نشده در غذاهای دریایی ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد که ممکن است باعث کاهش التهاب و کاهش سطح چربی های خون ، به نام تری گلیسیرید ، شود. اما اگر مرتباً (یا اصلاً) ماهی نخورید ، استفاده از  یک مکمل امگا ۳ یا روغن ماهی به نظر می رسد میانبر خوبی باشد.

واقعیت:  یک بررسی عمده از مطالعات ، شامل نزدیک به ۸۰۰۰۰ بیمار ، هیچ ارتباطی را بین مکمل های امگا ۳ و بیماری های قلبی نشان نداد. نکته کلیدی : در حالی که احتمالاً مکمل ها مضر نیستند ، ممکن است بهتر باشد امگا ۳ را از رژیم غذایی خود تامین کنید تا مکمل ها

استاد ناظر: خانم دکتر هاشمی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی ظهوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.