مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا قهوه برای سلامتی مفید است؟

مطالعات جدید نشان می دهند که قهوه می تواند برای سلامتی مفید باشد و حتی باعث کاهش مرگ و میر به خصوص مرگ و میرهای مرتبط با بیماری های قلبی شود. همچنین مصرف قهوه در محافظت بدن علیه بسیاری از بیماری ها، بهبود اختلالات شناختی و کاهش افسردگی نیز موثر میباشد. البته در برخی مطالعات بیان کرده اند که مصرف قهوه بسته یه این که با چه سرعتی در بدن متابولیزه می شود می تواند بر روی سلامتی فرد موثر باشد و مصرف زیاد قهوه در افرادی که سرعت متابولیزه کافئین در بدنشان کم است خطرناک می باشد. با این که فواید قهوه از مضرات آن بیشتر است اما توصیه می شود که افراد نوشیدنی های دیگر مثل شیر و آب میوه هاکه دارای مواد مغذی بیشتری نسبت به قهوه می باشند مصرف کنند.

آیا قهوه برای سلامتی مفید است؟

قهوه مدت زیادی است که مورد استفاده قرار می­گیرد و عامل بسیاری از بیماری­ها از  اختلال رشد گرفته تا بیماری­های قلبی می­باشد اما تحقیقات جدید نشان می­دهند که قهوه می­تواند برای سلامتی افراد مفید باشد.

مطالعات اخیر هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و افزایش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی یا سرطان پیدا نکرده­اند. در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده­اند که مصرف قهوه باعث کاهش مرگ و میر و احتمالاً مرگ و میر ناشی از بیماری­های قلبی می­شود، البته نه در افراد جوانی که قهوه زیادی می­نوشند!

اما چرا تفکرات در مورد قهوه بر خلاف واقعیت می­باشد؟ شاید به این دلیل است که مطالعات اولیه این نکته را در نظر نگرفته­اند که در بین افرادی که قهوه زیادی مصرف می­کنند رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن و عدم تحرک جسمی بیشتر رایج است.

مطالعات مختلف بیان کرده­ا­ند که قهوه ممکن است برای سلامتی مفید باشد، از جمله محافظت در برابر بیماری پارکینسون، دیابت نوع ۲ و بیماری کبد مانند سرطان کبد. همچنین به نظر می­رسد قهوه باعث بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر افسردگی نیز می­شود.

اما از طرفی مطالعه­ای نشان داد که مصرف زیاد قهوه فیلتر نشده (آب پز یا اسپرسو) باعث افزایش خفیف کلسترول می­شود. علاوه بر این، در برخی از مطالعات مشاهده شد که دو یا چند فنجان قهوه در روز می­تواند خطر ابتلا به بیماری­های قلبی را در افرادی که دارای جهش ژنتیکی خاص کاهش شکستگی کافئین در بدن هستند افزایش دهد. پس این که قهوه در بدن با چه سرعتی متابولیزه می­شود بر روی سلامتی فرد موثر می­باشد.

اگرچه ممکن است فواید قهوه در مقایسه با خطرات آن بیشتر باشد ،اما به خاطر داشته باشید که سایر نوشیدنی ها مانند شیر و برخی از آب میو­ه­ها، حاوی مواد مغذی هستند که قهوه آن­ها را ندارد. همچنین، اضافه کردن خامه و شکر به قهوه، باعث اضافه شدن چربی و کالری زیادی به این نوشیدنی می­شود ( در برخی موارد صدها کالری).

استاد ناظر: دکتر هاشمی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

طناز پارسازادگان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.