مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا عوارض مهم دیابت را می شناسید؟

دیابت بر تمام قسمت های بدن تأثیر می گذارد . این بیماری می تواند عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی را ایجاد کند . عوارض بسیار حائز اهمیتی که میتواند در اثر ابتلا به دیابت ایجاد شود عبارتند از تنگی و سختی دیواره های شریانی، آسیب به شبکیه چشم، آسیب عصبی، زخم و مشکلات پا و کلیه

آیا عوارض مهم دیابت را می شناسید؟

دیابت بر تمام قسمت های بدن تأثیر می گذارد . این بیماری می تواند عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی را ایجاد کند .

این عوارض عبارت است از :

 آترواسکلروز: تنگی و سختی دیواره های شریانی بخصوص شریانهای خون رسان قلب

این عارضه میتواند جریان خون را به تمام اعضای بدن کاهش دهد . قلب ، مغز و پاها اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند .

 آسیب به شبکیه چشم (رتینوپاتی): عروق خونی کوچک در شبکیه (شبکیه در پشت چشم قرار دارد و نور را دریافت می کند.) می تواند با قند خون بالا آسیب ببیند. این آسیب می تواند جریان خون را به شبکیه مختل کند و درنتیجه منجر به خونریزی در شبکیه شود . هردوی این آسب ها جلوی توانایی شبکیه برای دیدن نور را می گیرند . در صورت تشخیص به موقع ، با کنترل شدید قند خون و استفاده از لیزر درمانی ، می توان آسیب رتینوپاتی را کاهش داد . رتینو پاتی بدون درمان می تواند باعث کوری شود .

 آسیب عصبی (نوروپاتی): عصبی است. شایع ترین نوع این آسیب، نوروپاتی محیطی است . ابتدا اعصاب پاها آسیب می بینند ، که باعث درد و بی حسی در پا می شوند . این درد می تواند پیشرفت کرده و باعث ایجاد علائم در دست ها و پاها شود . همچنین آسیب به اعصابی که هضم ، عملکرد جنسی و ادرار را کنترل می کنند نیز ممکن است رخ دهد .

 زخم و مشکلات پا: زخم ها و تاول ها در پاها به ۲ دلیل رخ می دهد: ۱. اگر نوروپاتی محیطی باعث بی حسی شود ، ممکن است سوزش و درد در پا احساس نشود .در نتیجه ممکن است پوست آسیب ببیند و ایجاد زخم کند ، و این زخم ممکن است عفونی شود و چرک کند. ۲. گردش خون می تواند به علت دیابت ضعیف گردد که منجر به بهبودی آرام و ضعیف می شود . در صورت بهبود نیافتن ، یک زخم ساده می تواند منجر به یک زخم عفونی و بسیار بزرگ شود . اگر با درمان پزشکی نتوان این زخم را بهبود بخشید ، ممکن است قطع عضو لازم باشد .

آسیب به کلیه ها (نفرو‌پاتی) : وقتی احتمال این آسیب بیشتر می شود که قند خون همچنان بالا مانده و افزایش پیدا کند و فشار خون بالا به سرعت درمان نشود.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.