مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آنچه باید قبل از خرید مکمل های غذایی بدانید

استفاده از مکمل های غذایی از گذشته تا به امروز یک روش محبوب برای بهبود سلامتی و درمان بیماری ها بوده است. متاسفانه برخی افراد به دلیل عدم آگاهی، از مکمل های غذایی به صورت نادرست استفاده می کنند که ممکن است خطرناک باشد. این در حالی است که اگر مکمل های غذایی به صورت مناسب و با مشورت از افراد آگاه مصرف شوند می¬توانند بخشی از یک برنامه ی سلامتی باشند. پس لازم است شما قبل از استفاده از مکمل غذایی از افراد آگاه بخواهید که به شما در انتخاب مکمل مناسب کمک کنند و همچنین باید خودتان یاد بگیرید که مکمل¬های غذایی با کیفیت بالا را تشخیص داده و از آن ها استفاده کنید.

آنچه باید قبل از خرید مکمل­های غذایی بدانید.

استفاده از محصولات طبیعی برای بهبود سلامتی از گذشته رایج بوده است. افراد با فرهنگ­های مختلف از گیاهان دارویی و مکمل­های غذایی به منظور درمان بیماری­ها و بهبود سلامتی خود استفاده می­کرده‌اند. امروزه، استفاده از مکمل­های رژیم غذایی نیز یک روش محبوب برای تقویت سلامتی به خصوص در ایالت متحده می­باشد. مطالعات اخیر نشان داده­اند که از هر دو آمریکایی یک نفر از مکمل رژیم غذایی استفاده می­کند به طوری که این آمار در طی سه تا چهار دهه گذشته پیوسته رو به افزایش است. در بین کسانی که از مکمل­ها استفاده می­کنند حدود ۸۰درصدشان این کار را به صورت روزانه انجام می­دهند. در این میان مولتی ویتامین­ها و مواد معدنی از محبوب­ترین مکمل­های غذایی هستند. سایر محصولات طبیعی که مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل روغن ماهی، گلوگوز آمین، پروبیوتیک­ها، گیاهان و عصاره گیاهان می­باشند.

علت مصرف مکمل غذایی این می باشد که افراد معتقدند انجام این کار به آن­ها کمک می­کند تا سالم­تر بمانند. آن­ها تصورشان بر این است که مقدار اضافی ویتامین، مواد معدنی و گیاهان دارویی به جلوگیری و بهبود بیماری­هایی مثل آرتروز، پوکی استخوان، عفونت­ها، مشکلات سیستم ایمنی و حتی سرما خوردگی کمک می­کند. علاوه بر فواید احتمالی، مکمل­ها همچنین می­توانند خطراتی را به همراه داشته باشند­. مشکلات از آنجایی افزایش می­یابد که مردم باورهای اشتباهی دارند مثل “اگر طبیعی است، حتما بی­خطر است” یا “اگر مقدار کمی از آن برای شما خوب است، مقدار بیشتر آن می­تواند عالی باشد”. استفاده نامشخص از مکمل­ها می­تواند باعث خطراتی برای  سلامتی شود به عنوان مثال، استفاده از عصاره گیاهی بدون اطلاع و نظارت مناسب افراد آگاه می­تواند خطرناک باشد.

از سوی دیگر بعضی از مکمل­ها واقعاً مفید هستند، خصوصاً هنگامی که در کنار داروهای مدرن مصرف می­شوند. این در حالی است که مکمل­ها نمی­توانند جایگزین یک رژیم متعادل غذایی یا سایر رفتارهای سالم شوند ولی در صورت استفاده عاقلانه می­توانند بخشی از یک برنامه­­ی سلامتی باشند. هنگامی که از مکمل­های غذایی استفاده می­کنید لازم است که در مورد آن­ها آگاهی کافی داشته باشید. به خصوص باید بدانید که چرا یک مکمل غذایی را مصرف می­کنید و چگونه این مکمل می تواند به شما کمک کند. شما باید از پرسنل ارائه دهنده مراقبت­های بهداشتی یا داروساز خود بخواهید در انتخاب یک مکمل مناسب برای نیازهای شما کمکتان کنند، همچنین بهتر است یاد بگیرید که چگونه نام­های تجاری و برچسب ها را تشخیص داده و تعیین کنید که کدام محصولات دارای کیفیت بالایی  هستند.

استاد ناظر: دکتر هاشمی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

طناز پارسازادگان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.