مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آسپرین دارویی برای پیشگیری از مشکلات قلبی و سرطان

مصرف روزانه داروی آسپرین علاوه بر کاهش شانس بروز سکته قلبی ، احتمال بروز اولیه آن را نیز در گروه های پر خطر کاهش می دهد همچنین این دارو در کاهش بروز و گسترش سرطان نیز می تواند موثر باشد البته باید در نظر داشت آسپرین می تواند سبب خونریزی به خصوص در دستگاه گوارش شود و مصرف آن بدون نظر پزشک پیشنهاد نمی شود

آسپرین دارویی برای پیشگیری از مشکلات قلبی و سرطان

در افرادی که قبلا سابقه بیماری قلبی داشته مصرف روزانه آسپرین در دوز پایین ریسک وقوع مجدد حمله قلبی را کاهش می دهد. محققان اخیرا دریافته اند حتی افراد با احتمال بلای بروز بیمار قلبی که سابقه مشکلات قلبی را ندارند می توانند با مصرف آسپرین احتمال حمله قلبی را کاهش دهند همچنین این دارو می تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد.

با تجمع ذره های چربی در دیواره عروق پلاک های تشکیل می شود هنگامی که این پلاک پاره شود لخته های خونی را ایجاد می کنند. این لخته اگر در رگ تغذیه کننده قلب (کرونر) قرار گیرد میتواند سبب حمله قلبی شده و اگر رگ های مغزی باشد منجر به سکته مغزی شود.

آسپرین می تواند با کاهش شانس جلوگیری از تشکیل لخته ها در دیواره رگ ها احتمال سکته قلبی را کاهش دهد.

در رابطه با سرطان ها  اثر آسپرین آن چنان واضح نیست، اما برخی معتقدند که با مصرف آسپرین سلول های سرطانی به خودکشی تشویق شده و همچنین با کاهش التهاب شانس بروز سرطان وگسترش آن را کاهش می دهد .

در بررسی که بر سرطان کولورکتال (روده بزرگ و راست روده) انجام گردید، مشاهده شد که مصرف طولانی مدت این دارو به صورت روزانه برای چند سال می تواند منجر به کاهش احتمال بروز و گسترش آن شود.

همچنین بعضی مطالعات نشان داد مصرف آسپرین می تواند به کاهش آمار مرگ به صورت ۶ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر شود.

از عوارض جانبی این دارو می توان به خونریزی خصوصا در دستگاه گوارش اشاره کرد که اغلب کشنده نیست اما خونریزی مغزی می تواند مهمترین عارضه آن باشد.

در افراد زیر آسپرین عوارض بیشتری دارد:

۱)سابقه زخم معده

۲) افراد ۶۵ سال به بالا

۳)دارو های ضد التهابی ( استروئیدی وغیر استروئیدی)

۴) داروی ضد انعقاد خون

در برخی افراد آسپرین میتواند حساسیت به شکل مشکل تنفسی یا کهیر نشان دهد.

بهترین مقدار مصرف روزانه این دارو برای طولانی مدت برای پیشگیری اولیه حدودا  ۸۰تا ۱۰۰ میلی گرم می باشد.

در انتها پیشنهاد می شود افراد بالای ۵۰ سال که در معرض خونریزی نیستند و ریسک بروز بیماری عروق کرونر در آنها زیاد است  با در نظرگرفتن شرایط و با کسب اجازه از پزشک آسپرین را به مقدار کم به صورت روزانه مصرف کنند.

 

استاد ناظر:

دکتر علی وشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

امیرمسعود ندافی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.