مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خواب بیش از حد سلامت انسان را تهدید می کند!

خواب کافی برای سلامت انسان ضروری می باشد. محرومیت از خواب کافی سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد. پژوهش های مختلف ۷ ساعت خواب در شبانه روز را برای سلامت قلب و عروق ضروری دانسته اند.

خواب بیش از حد سلامت انسان را تهدید می کند!

خواب کافی برای سلامت انسان ضروری می باشد. محرومیت از خواب کافی سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد. پژوهش های مختلف ۷ ساعت خواب در شبانه روز را برای سلامت قلب و عروق ضروری دانسته اند. اما آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که از چه حدی بیشتر نباید بخوابید؟ به عبارت دیگر آیا خواب بیش از حد می تواند برای سلامت مضر باشد؟ درمتن پیش رو جواب این سوال را خواهید دید.

 

آیا خواب بیش از حد می تواند برای سلامت مضر باشد؟

جواب این سوال “بله” است. اخیرا یک مطالعه بزرگ که با همکاری ۲۱ کشور دنیا انجام شده است، نشان داده است که خواب بیش از ۸ ساعت در شبانه روز سبب افزایش مرگ و میر می شود و سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد. بهترین طول مدت خواب در شبانه روز ۶ تا ۸ ساعت می باشد.

 

خواب روزانه چطور؟

خواب روزانه در صورتی می تواند برای سلامت مفید باشد که خواب شبانه ناکافی و کمتر از ۶ ساعت باشد. در صورتی که خواب شبانه کافی و بیش از ۶ ساعت باشد خواب روزانه در طولانی مدت سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد.

نتیجه گیری:

به طور کلی، حداقل ۶ ساعت و حداکثر ۸ ساعت خواب در شبانه روز برای سلامت انسان ضروری می باشد. کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ ساعت خواب در طولانی مدت سلامت قلب و عروق را تهدید می کند. همچنین خواب روزانه تنها در صورتی که خواب شبانه ناکافی و کمتر از ۶ ساعت باشد می تواند برای سلامت انسان مفید واقع گردد.

 

منابع:

 

۱٫Wang C, Bangdiwala SI, Rangarajan S, Lear SA, AlHabib KF, Mohan V, Teo K, Poirier P, TSE LA, Liu Z, Rosengren A. Association of estimated sleep duration and naps with mortality and cardiovascular events: a study of 116 632 people from 21 countries. European heart journal. 2018 Dec 5.

  1. Yin J, Jin X, Shan Z, Li S, Huang H, Li P, Peng X, Peng Z, Yu K, Bao W, Yang W. Relationship of Sleep Duration With All‐Cause Mortality and Cardiovascular Events: A Systematic Review and Dose‐Response Meta‐Analysis of Prospective Cohort Studies. Journal of the American Heart Association. 2017 Sep 9; 6(9):e005947.

استاد ناظر:

دکتر علی واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر دانش سلطانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.