مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا بین دیابت نوع ۲ و قطع تنفسی هنگام خواب رابطه ای وجود دارد؟

قطع تنفسی هنگام خواب موجب افزایش مقاومت به انسولین می شود. این فرآیند خود به شکل گیری دیابت نوع ۲ کمک می کند. در افراد دارای اضافه وزن، شانس ابتلا به این دو بیماری افزایش می یابد. راه بهبود این شرایط، کاهش وزن در تمام افراد دارای اضافه وزن و چاق می باشد.

قطع تنفسی هنگام خواب موجب افزایش مقاومت به انسولین می شود. این فرآیند خود به شکل گیری دیابت نوع ۲ کمک می کند. در افراد دارای اضافه وزن، شانس ابتلا به این دو بیماری افزایش می یابد.  راه بهبود این شرایط، کاهش وزن در تمام افراد دارای اضافه وزن و چاق می باشد.

آیا بین دیابت نوع ۲ و قطع تنفسی هنگام خواب (Sleep Apnea) رابطه ای وجود دارد؟

نوشته شده توسط دکتر مجتبی خواجه علیزاده عطار

 

از پزشک بپرس: آیا بین دیابت و قطع تنفس هنگام خواب رابطه ای وجود دارد؟

 

سوال: من مبتلا به دیابت نوع ۲ و قطع تنفس هنگام خواب هستم. آیا بین این دو رابطه ای وجود دارد؟

 

پاسخ:

به طور حتم، یک رابطه مستقیم بین دیابت نوع ۲ و قطع تنفس انسدادی هنگام خواب وجود دارد. اگر دچار اضافه وزن هستید، شانس بیشتری برای ابتلا هر دوی این شرایط را دارید. اما این سوال که آیا قطع تنفسی هنگام خواب شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد، در هاله ای از ابهام باقی می ماند.

دیابت نوع ۲ به عنوان شایع ترین نوع دیابت، عمدتا در سنین بزرگسالی در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بروز می یابد. اضافه وزن موجب افزایش مقاومت سلول ها نسبت به اثرات انسولین (هورمونی که قند یا گلوکز را از خون وارد سلول ها می کند) می شود. مقاومت سلول ها نسبت به اثرات انسولین، موجب تجمع قند درون خون می گردد. با وقوع چندین و چند باره ی این فرآیند، دیابت نوع ۲ شکل می گیرد.

 

قطع تنفسی انسدادی هنگام خواب غالبا در مجاری تنفسی فوقانی، بیشتر در پشت گلو و زبان، روی می دهد. علت آن استراحت بیش از حد عضلات هنگام خواب است که موجب ایجاد اختلالات متعددی در تنفس می شود. سطح اکسیژن در خون ممکن است کاهش یابد زیرا جریان هوا به ریه ها مسدود شده است. شواهدی از مطالعات حیوانی و انسانی وجود دارد که نشان می دهد قطع تنفسی هنگام خواب موجب تغییرات شیمیایی می شود. این تغییرات شیمیایی در نهایت به مقاومت به انسولین منتج می گردد. اگرچه فکر نمی کنم شواهد موجود کاملا مستدل باشند.

چنانچه مبتلا به دیابت نوع ۲ و اضافه وزن هستید، از طریق کاهش وزن می توانید این شرایط را کنترل کنید. در حقیقت، من بیمارانی داشته ام که با کاهش وزن توانستند دیابت نوع ۲ خود را از بین ببرند. کاهش وزن همچنین می تواند به درمان قطع تنفسی هنگام خواب کمک کند.

بنابراین، رابطه روشنی بین قطع تنفسی هنگام خواب و دیابت وجود ندارد. اما این موضوع روشن است که اگر چاق هستید، کاهش وزن به بهبود هر دو این شرایط کمک می کند.

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

 

ویراستار:

دکتر احسان سرایی

دکتر احسان سرایی

دکتر مجتبی خواجه علیزاده عطار

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.