مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چه مواد غذایی بخوریم تا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش یابد؟

محققان در سراسر جهان در حال مطالعه انواع مختلفی از عوامل موثر در کاهش خطرات و حفظ سلامت مغز هستند. یکی از عواملی که تعدادی از مطالعات بر روی آن اتفاق نظر داشتند، رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای با امتیاز بالاتر، شاخص توده بدنی و فشار خون پایین ، همچنین داده های آزمایشگاهی بهینه‌تری مانند نشانگرهای التهابی پایین (CRP با حساسیت بالا) ، خطر دیابت پایین‌تر (مقاومت به انسولین) و چربی خوب (HDL) بالاتر همراه بود. ماهی مهمترین عامل رژیم غذایی در کاهش خطر اختلال شناختی بود. سبزیجات در درجه دوم بهترین و سایر غذاها اثرات کمتری و به نسبت کم اهمیت داشتند. از بین تمام غذاهای ارزیابی شده ، فقط ماهی با پایین آوردن خطر کاهش یا زوال شناختی همراه بود. خوردن ماهی خطر ابتلا به اختلال شناختی و زوال شناختی را کاهش داده است. برای کاهش خطر ابتلا به اختلال و زوال شناختی، رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای شامل ماهی، چندین بار در هفته میل کنید.

چه مواد غذایی بخوریم تا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش یابد؟

چه مواد غذایی بخوریم تا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش یابد؟

آیا دوست دارید خطر اختلال شناختی ، بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهید؟

محققان در سراسر جهان در حال مطالعه انواع مختلفی از عوامل موثر در کاهش خطرات و حفظ سلامت مغز هستند.

اخبار قدیمی: رژیم مدیترانه‌ای مفید است

یکی از عواملی که تعدادی از مطالعات بر روی آن اتفاق نظر داشتند، رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای است. این رژیم شامل:

  • ماهی
  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • آجیل
  • لوبیا
  • غلات کامل

حال اگر شما همه این غذاها را دوست دارید ، پس تمام اطلاعات لازم را برای خوردن یک رژیم غذایی سالم از مغز در اختیار دارید. از طرف دیگر، اگر شما به همه موارد موجود در لیست علاقه‌ شدید ندارید، شاید ترجیح بدهید فقط مهمترین آن‌ها را بخورید. پژوهشگران در حقیقت چندین سال تلاش کرده‌اند تا بخش‌های اصلی این رژیم را تعیین کنند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و در سال ۲۰۱۸ به روزرسانی شد، افراد سالخورده سالمی را که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با روغن زیتون اضافی یا آجیل‌های اضافی در مقابل رژیم غذایی با چربی کم کنترل دنبال می‌کردند، مقایسه شدند. گروه‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای که افزایش برابر داشتند، و هر دو نتایج عملکرد شناختی بهتری نسبت به گروه رژیم غذایی کم‌چربی داشتند. با این وجود، هیچ مطالعه‌ای نتوانسته است تا کنون مؤلفه‌های مهم رژیم مدیترانه‌ای را که باعث می‌شود مغز شما عملکرد بسیار خوب داشته باشد، تعیین کند.

مطالعه جدید

پژوهشگران مؤسسه ملی بهداشت اخیراً پژوهشی را منتشر کردند که شیوه زندگی بیش از ۷،۷۵۰ شرکت کننده را که به مدت ۵ تا ۱۰ سال پیگیری و بررسی شده بودند، ارزیابی کردند. شرکت کنندگان برای تعیین عادت‌های غذایی، پرسشنامه‌هایی را پر کردند و تست‌های شناختی حافظه ، زبان و توجه را از طریق تلفن انجام دادند. آنها از این داده‌ها برای تعیین عوامل رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی و همچنین عوامل رژیم غذایی مهم در کاهش خطر کاهش سطح شناختی استفاده کردند.

در مطالعه‌ای که اخیراً در JAMA  منتشر شده است، پژوهشگران داده‌های مربوط به بیش از ۲۵۰۰۰ زن بالای ۴۵ سال (با میانگین سنی ۵۵ سال) و بدون سابقه بیماری قلبی را بررسی کردند.

با استفاده از پرسشنامه رژیم غذایی پایه ، “نمره” رژیم مدیترانه‌ای محاسبه شد. در اصل، برای هر یک از این۹ مؤلفه اصلی یک نکته وجود داشت: بالاتر از حد میانگین، مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل ، ماهی و چربی های سالم؛ و کمتر از حد متوسط مصرف گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده آن. شرکت کنندگان بر اساس مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای کم ، متوسط و زیاد به گروه‌هایی تقسیم شدند.

بعد از گذشت ۱۲ سال (میانگین زمان پیگیری)، ۱،۰۳۰ شرکت کننده نوعی مشکل جدی قلبی عروقی داشتند (از جمله حمله قلبی ، آنژین با قرارگیری استنت ، بیماری عروقی محیطی که نیاز به مداخله داشتند و یا سکته مغزی). زنان در گروه های رژیم غذایی مدیترانه ای متوسط و زیاد، ریسک بیماری کمتری داشتند (به ترتیب ۲۳٪ و ۲۸٪ پایین تر).

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با امتیاز بالاتر، شاخص توده بدنی و فشار خون پایین ، همچنین داده های آزمایشگاهی بهینه‌تری مانند نشانگرهای التهابی پایین (CRP با حساسیت بالا) ، خطر دیابت پایین‌تر (مقاومت به انسولین) و نیمرخ لیپیدی بهتر (HDL بالاتر) همراه بود.

این یافته‌ها مسیرهایی که رژیم غذایی از طریق آن به بدن سود می‌رساند را نشان می‌دهد: با کاهش التهاب و تقویت سطوح سالم و بی‌خطر کلسترول و قند خون.

نقص شناختی در مقابل کاهش شناخت

بیایید لحظه‌ای از این شرایط را تشریح کنیم. بیایید بگوییم که شما می‌خواهید بدانید خطر شما از ۱۰ سال تاکنون چیست؟

  • شناخت روشی کوتاه برای گفتن تفکر، حافظه، زبان، توجه ، شناخت دیداری-فضایی و سایر تواناییهای ذهنی است.
  • خطر اختلال یا نقص شناختی شما، خطری است که از ۱۰ سال تا حال حاضر، شناخت شما از همسالان شما بدتر خواهد شد.
  • خطر کاهش یا زوال شناخت شما، خطری است که از ۱۰ سال قبل تا الان، شناخت شما از گذشته بدتر خواهد شد.

ماهی به شما کمک می کند تا فکر کنید – و فکر شما را قوی نگه می‌دارد

پژوهشگران چه چیزی را یافتند؟ ماهی مهمترین عامل رژیم غذایی در کاهش خطر اختلال شناختی بود. سبزیجات در درجه دوم بهترین و سایر غذاها اثرات کمتری و به نسبت کم اهمیت داشتند. علاوه بر این ، از بین تمام غذاهای ارزیابی شده ، فقط ماهی با پایین آوردن خطر کاهش یا زوال شناختی همراه بود. خوردن ماهی خطر ابتلا به اختلال شناختی و زوال شناختی را کاهش داده است.

درس خانه

برای کاهش خطر ابتلا به اختلال و زوال شناختی، رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای شامل ماهی، چندین بار در هفته میل کنید. ماهی های زیادی برای غذا خوردن وجود دارد ، از جمله ماهی خال مخالی اطلس ، باس دریای سیاه ، گربه ماهی ، صدف ، خرچنگ ، خرچنگ خاردار ، نوعی سفره ماهی ، لابستر ، ماهی روغن کوچک ، ماهی قزل آلا سالمون ، ساردین، میگو، ماهی چهارگوش ، ماهی حلوا، ماهی مرکب، تیلاپیا ، قزل آلا ، و کنسرو ماهی تن. فقط مراقب ماهی‌هایی باشید که میزان جیوه بالایی دارند، مانند شمشیر ماهی و ماهی چشم بزرگ؛ این ماهی ها باید گاه به گاه خورده شوند.  FDA یک راهنمای خوب برای کمک به شما در شناخت بهترین ماهی برای خوردن دارد.

حق با مادران است

آیا مادر شما تا به حال به شما گفته است که ماهی برای شما خوب است؟ در واقع، آن‌ها همیشه می گویند، “ماهی به فکر کردن شما کمک می‌کند (فکر شما را تقویت می‌کند).” آن‌ها همه این موارد را می دانند و می‌دانستند؛ فقط ۵۰ سال طول کشید تا برای جامعه علمی جلب توجه کند و آن را به اثبات برساند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.