مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خوردن فلفل قرمز تند با کاهش خطر مرگ همراه است.

مطالعات نشان می دهند مصرف منظم فلفل قرمز تند با کاهش خطر کمتر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی مستقل از نوع رژیم غذایی همراه است. هر چند هنوز مکانیسم دقیق تاثیر فلفل بر بدن مشخص نیست و اثبات رابطه ی علت و معلولی اثر مصرف فلفل بر کاهش خطر مرگ و میر نیازمند مطالعات بیشتری است.

خوردن فلفل قرمز تند با کاهش خطر مرگ همراه است.

مصرف منظم فلفل قرمز تند با کاهش خطر  مرگ و میر ناشی از بیماری­های قلبی عروقی مستقل از ریسک فاکتور­های بیماری قلبی عروقی و پایبندی به یک رژیم غذایی مدیترانه ­ای همراه است.

شواهد اپیدمیولوژیک مبنی بر فواید فلفل قرمز نادر است. تاکنون دو مطالعه آینده ­نگر در این باره انجام شده است. جدیدترین مطالعه در مورد تاثیر مصرف گسترده­ی فلفل قرمز همراه با رژیم مدیترانه­ ای است که نشان می­دهد فواید فلفل قرمز مستقل از رژیم مدیترانه­ ای است.

مطالعه مولی-سانی

مطالعه ی مولی-سانی بر روی ۲۲۸۱۱ نفر مرد و زن در بین سال­های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ انجام شده ­است. با استفاده از پرسشنامه افراد بر اساس میزان مصرف فلفل به  گروه­ های اصلا یا کم ، تا دو بار در هفته، دو تا چهار بار در هفته و بیشتر از چهار بار در هفته تقسیم بندی شده اند.

طی بیش از هشت سال پیگیری ۱۲۳۶ نفر از مطالعه شوندگان فوت کردند. ۴۴۴ نفر در اثر بیماری­های قلبی عروقی، ۲۵۸ نفر به دلیل ایسکمی قلب یا بیماری ­های عروق مغزی، ۴۸۲ نفر به علت سرطان و ۳۱۰ نفر به دلایل دیگر.

در افرادی که بیشتر از چهار بار در هفته فلفل قرمز مصرف می­کردند در مقایسه با افراد همسن که میزان هفتگی مصرف فلفل در آن­ها صفر یا ناچیز بود، خطر مرگ و میر ۲۳ درصد و خطر مرگ و میر ناشی از بیماری­های قلبی عروقی ۳۴ درصد کمتر بود. هیچ ارتباطی میان مصرف فلفل و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان در این مطالعه یافت نشد.

مصرف منظم فلفل قرمز همچنین به طور معکوس با مرگ ناشی از ایسکمی قلبی و بیمارهای عروق مغز ارتباط دارد.

اثر حفاظتی فلفل در برابر مرگ و میر مستقل از رژیم غذایی افراد است. به عبارت دیگر، فرقی نمی­کند که رژیم سالم مدیترانه­ای را دنبال می­کنید یا هر رژیم غذایی دیگری دارید چون در هر حالت فلفل دارای اثرات محافظتی است.

اثر حفاظتی فلفل قرمز در افراد با فشار خون نرمال قوی­تر به نظر می­رسد.

هشدارها و محدودیت­ها

هنوز مکانیسم دقیق چگونگی تاثیر مثبت فلفل بر بدن مشخص نیست. چندین مکانیسم محتمل مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شده که برخی  نشانگرهای زیستی (مانند التهاب، فشار خون و غیره) تاثیری درمکانیسم اثر فلفل ندارند.

مطالعات انجام شده امکان تفکیک بین نوع یا میزان تندی فلفل با تاثیرات آن را نمی­دهند.  با توجه به اینکه مطالعات انجام شده از نوع مشاهده­ای اند، رابطه­ ی علت و معلولی مصرف فلفل و پیامد آن قابل اثبات نیست و وجود عوامل مخدوش کننده را نمی­توان رد کرد.

مطالعه­ی انجام شده در کشور چین نشان می­دهد مصرف فلفل قرمز با کاهش ۱۴ درصدی خطر مرگ و میر و کاهش ۲۲ درصدی بیماری­های ایسکمیک قلب همراه است.

داده­های اخیر از سازمان بهداشت و تغذیه ­ی ملی آمریکا نشان می­دهد که مصرف فلفل قرمز با کاهش ۱۳ درصدی خطر مرگ همراه است.

دیوید اسپنس، استاد عصب شناسی و فارماکولوژی بالینی و مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری از سکته­ی مغزی و آترواسکلروز در لندن، انتاریو، کانادا، در یک مقاله نوشته است:

” آیا باید مصرف قرص­های کپسایسین (ماده­ی اصلی موجود در فلفل) را شروع کنیم و غذا را با سس تند بخوریم؟ تاریخچه­ ی مکمل­ های غذایی نشان می­دهد باید منتظر آزمایش­ های بیشتری باشیم.”

او همچنین می­گوید: رژیم غذایی مدیترانه­ای که داری غلات، میوه، سبزیجات وحبوبات است یک رژیم عمدتا گیاهی با میزان کم کلسترول و چربی اشباع است. بنابراین پیروی رژیم مدیترانه­ای احتمالا خطر ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی را بیشتر از اضافه کردن سس تند به غذای ناسالم آمریکایی کاهش می­دهد.

استاد ناظر: مستانه تابش

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.