مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خواب خوب: عادتی سالم که باعث کاهش وزن می شود

کاهش وزن ونگه داشتن آن سخت است اگر شما یکی دیگر ازعادت های کلیدی شیوه ی زندگی را تمرین نکنید: خوابیدن مناسب. همیشه خسته بودن، خوب غذاخوردن یا ورزش کردن را سخت می کند.کمبود خواب همچنین می تواند موجب افزایش وزن شود.

خواب خوب: عادتی سالم که باعث کاهش وزن می شود

بسیاری از مردم فکر می کنند که سالم بودن تماما وابسته به رژیم و ورزش است.اما واقعیت این است که اگر شما یکی دیگر ازعادت های کلیدی شیوه ی زندگی را تمرین نکنید، کاهش وزن ونگه داشتن آن خیلی سخت است: خوابیدن مناسب. قرار داشتن در وضعیت خستگی مداوم، خوب غذا خوردن یا داشتن انگیزه برای ورزش کردن را سخت تر می کند. کمبود خواب همچنین می تواند موجب افزایش وزن شود، که می تواند منجر به چاقی در بزرگسالان وکودکان همچنین مشکلات جدی سلامت مثل آپنه خواب شود.

وقتی می خوابید اتفاقات زیادی دربدنتان می افتد، انواع مختلف هورمون ها آزاد می شوند شامل هورمون های رشد، تستسترون و کورتیزول ، هورمون اولیه ی استرس.انسولین هم شب ها آزاد می شود که روی مقدار و گردش قند درجریان خونتان اثر می گذارد.

نداشتن خواب کافی(به خصوص خواب عمیق به نام خواب با امواج آهسته ، بخشی از خواب بدون حرکت سریع چشم ها) همچنین روی هورمون های گرسنگی ،لپتین و گرلین اثر می گذارد.لپتین که بیشتر در سلول های چربی ساخته می شود، بدنتان را از نیازهای انرژی آگاه می کند ومقادیر زیاد لپتین معمولا گرسنگی را سرکوب می کند. گرلین هورمونی است که بیشتر در معده وکمی درمغز ساخته می شود. این هورمون گرسنگی را تقویت می کند و تمایل به غذاخوردن را افزایش می دهد.

همان طورکه حدس زده اید وقتی خوابتان کم است گرلین به اوج خود می رسد.آیا دقت کرده اید که صبح هایی که با احساس خستگی بیدارمی شوید مقاومت در برابرشیرینی و کلوچه سخت تراست؟ یا شاید وقتی خسته هستید مثل یک گودال بی انتها تمام روز درحال خوردن هستید ولی هیچ وقت واقعا احساس سیری نمی کنید.این شاید کار هورمون هایی مثل گرلین باشد.

همچنین مهم است توجه داشته باشید که خواب تقسیم شده، اثری مثل خواب خیلی کم دارد.اگربه اندازه ی کافی خواب عمیق دریافت نکنید، هورمون های گرسنگی تان ممکن است فعال شوند که منجربه افزایش وزن می شود. پس شاید وقت آن است که تلفن همراه یا هر حواس پرتی شبانه را کناربگذارید و روی دریافت خواب با کیفیت تر تمرکز کنید.

تجربیات

  1. اتاق خوابتان را طوری تنظیم کنید که راحت تر باشد.آیا لازم است تاریک تر یا خنک تر باشد؟ آیا بالش های نرم تری نیاز دارید؟ ببینید متوجه تفاوتی می شوید یا نه.
  2. مختل کننده ی خوابتان را بشناسید مثل نور، صدا، درد، حیوانات خانگی، الکل یا استرس. وسعی کنید آن هارا بهبود بخشید.
  3. تلفن یا تبلتتان را کنار بگذارید و حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید. یک روش بدون صفحه ی نمایش برای آرام شدن پیدا کنید.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

الهه عباس زاده

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.