مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا واقعیت دارد که روزه داری به شکل متناوب می تواند ریسک بیماری قلبی را کم کند؟

محققان هنوز درباره چرایی بروز چنین اتفاقی مطمئن نیستند،ولی به نظر می رسد روزه گرفتن منظم ( نخوردن غذا و نوشیدنی به مدت ۲۴ ساعت برای یک تا  دو روز در هفته)، به صورت بالقوه می تواند ریسک فاکتورهای مرتبط با سلامت قلبی را بهبود ببخشد.

آیا واقعیت دارد که  روزه داری به شکل متناوب می تواند ریسک بیماری قلبی را  کم کند؟

شاید!

محققان هنوز درباره چرایی بروز چنین اتفاقی مطمئن نیستند،ولی به نظر می رسد روزه گرفتن منظم ( نخوردن غذا و نوشیدنی به مدت ۲۴ ساعت برای یک تا  دو روز در هفته)، به صورت بالقوه می تواند ریسک فاکتورهای مرتبط با سلامت قلبی را بهبود ببخشد.

مشخص کردن علت دقیق اثر روزه داری  بر سلامت قلبی مشکل است، زیرا اغلب  افراد برای انجام فرائض دینی  یا برای سلامتی خود روزه می گیرند. این افراد معمولا سیگار نیز نمی کشند که همین مساله به خودی خود موجب کاهش ریسک ابتلا به  بیماری های قلبی می شود.

با این حال، نتایج حداقل یک مطالعه نشان داده است افرادی که روزه می گیرند از سلامت قلبی بهتری نسبت به افرادی برخوردار هستند که که روزه نمی گیرند.  و علت را می توان اینطور توضیح داد که افرادی که روزه می گیرند، کنترل بیشتری روی کالری دریافتی روزانه خود  دارند و این رفتار موجب کنترل بهتر وزن  و انتخاب مواد غذایی سالمتر در روزهایی می شود که روزه نیستند.

روزه گرفتن منظم و سلامت قلبی از طریق نحوه سوخت و ساز کلسترول و قند در بدن نیز به هم مرتبطند. روزه گرفتن منظم  LDL (کلسترول بد ) خون را کاهش می دهد. محققان بر این باورند که که روزه داری نحوه سوخت و ساز قند را نیز بهبود می دهد  و این امر منجر به کاهش ریسک افزایش وزن و ابتلا به دیابت می شود که هر دوی این ها از علل ابتلا به بیماری قلبی هستند.

همچنین نگرانی هایی درمورد عوارض احتمالی روزه داری منظم برای برخی افراد یا در برخی شرایط خاص وجود دارد از جمله:

  • افراد مبتلا اختلالات خوردن ممکن است در نهایت پرخوری بیشتری کنند به ویژه در ساعت های پس از افطار کردن.
  • روزه گرفتن همزمان با ورزش کردن منجر به افت سطح قند خون شود که بورز علائمی مانند سرگیجه، گیجی و احساس سبکی سر را به همراه دارد.
  • روزه گرفتن در افرادی که داروی کنترل قند مصرف میک نند می تواند منجر به افت شدید سطح قند خون و مشکلات جدی سلامت شود.
  • بعضی ها ممکن است نخوردن صبحانه را نوعی روزه داری تلقی کنند، چون  فرد برای ساعت های طولانی غذایی مصرف نمی کند، اما نخوردن  صبحانه، انتخاب سالمی نیست و با بروز اضافه وزن و چاقی مرتبط است.

مطالعات بیشتری برای مشخص کردن فوائد روزه داری منظم لازم است. بیشتر دلایل علمی برای روزه داری از مطالعات حیوانی نشات گرفته شده است، نه مطالعات انسانی. از سوی دیگر مطالعات انسانی انجام شده در این زمینه  بیشتر جنبه نظارتی داشته است که از نظر علمی از اعتبار پایینی برخوردار هستند.

پس اگر می خواهید به طور منظم روزه بگیرید بهتر است درمورد معایب و مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید و در نظر داشته باشید که رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نیز سلامت قلبی را بهبود می بخشد.

استاد ناظر: مستانه تابش

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.