مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خروپف کردن قبل از ۵۰ سالگی، هشداری برای سلامتی

محققین این مقاله معتقدند که باید به خروپف به عنوان اخطاری برای سلامتی نگاه کرد چرا که تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که خروپف می‌کنند در سنین میانسالی چند برابر بیشتر از افراد دیگر احتمال دارد که به سکته‌ی مغزی و یا آریتمی و اختلال در ریتم قلب دچار شوند. تحقیقات کنگره‌ی قلب و عروق در آمستردام نشان داد که افرادی که آپنه‌ی انسدادی خواب دارند نسبت به افرادی که به طور مداوم خروپف نمی‌کنند ۶۰ درصد احتمال ابتلای بیشتری به سکته قلبی دارند و همچنین پنج برابر بیشتر احتمال دارد که به اختلال ریتم قلبی دچار شوند. محققین این مقاله به پزشکان عمومی توصیه می‌کنند که به طور مرتب از بیماران خود بپرسند که آیا خروپف می‌کنند یا خیر. همچنین این مقاله اشاره می‌کند که مردان میانسال دارای اضافه وزن یشتر مستعد ابتلا به آپنه ی انسدادی خواب هستند.

به گفته ی کارشناسان، خروپف کردن قبل از ۵۰ سالگی هشداری برای سلامتی است. 

افراد بالغی که در سنین جوانی، در شب خروپف می‌کنند در سنین بالاتر به طور قابل توجهی ریسک بالاتری برای سکته و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارند. پزشکان بیان کرده‌اند خروپف کردن باید به عنوان هشداری برای سلامتی در میان افراد بالغ زیر ۵۰ سال در نظر گرفته شود. مطالعه نشان داد که افراد بالغی که در سنین جوانی خروپف می‌کنند، ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که وقتی به میانسالی می‌رسند دچار سکته شوند و  ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که مبتلا به اختلال ریتم قلبی شوند.

در بررسی اطلاعات مربوط به ۷۶۶۰۰۰ شرکت کننده بین ۲۰ تا ۵۰ سال که در کنگره‌ی انجمن قلب و عروق آمستردام ارائه شد، محققین وقوع آپنه‌ی انسدادی را در ۷۵۰۰ نفر بیان کردند. آپنه‌ی انسدادی وضعیتی است که باعث توقف در تنفس طبیعی حین خواب می‌شود و بیمار در حالی که خروپف‌های بلند و با وقفه دارد، برای نفس کشیدن از خواب بیدار می‌شود.

مطالعات با دوره های پیگیری ده ساله نشان دادند که احتمال بروز سکته‌ی مغزی در بیماران با آپنه‌ی خواب در مقایسه با افرادی که به صورت مکرر خروپف نمی‌کردند ۶۰ درصد بیشتراست .آن‌ها همچنین ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که مبتلا به اختلال ریتم قلبی (وضعیتی که باعث ضربان سریع نامنظم و اغلب غیر عادی قلب می‌شود) شوند.

نویسنده‌ی اصلی این مقاله، پروفسور سانجیو نارایان، از دانشگاه استنفورد، می‌گوید:

آپنه ی خواب خیلی شایع است ولی ما به نوعی آن را نادیده می‌گیریم، چون فکر می‌کنیم که بی‌اهمیت یا فقط کمی آزاردهنده است. حقیقتا تا به حال هیچ کس بزرگی میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نشان نداده است. این چیزی است که واقعا مارا شگفت زده کرده است.

وی افزود:

این مطالعه” افراد نسبتا جوان “را مورد بررسی قرار داده است که ممکن است ندانند که در معرض خطر هستند. اگر افراد جوان سکته کنند خانواده‌های آن‌ها به نابود می‌شوند؛ همچنین سکته باعث می‌شود که نتوانند کار کنند و این وضعیت زندگی آینده‌ی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققین پیشنهاد می‌دهند که پزشکان عمومی باید مرتبا از بیماران خود پبرسند که ایا خروپف می‌کنند یا خیر و به آن به عنوان هشداری برای سلامت توجه کنند که می‌تواند نشان دهد که آیا بیمار به آزمایش‌ها یا داروهای بیشتری نیاز دارد یا خیر.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته ،حدود ۲۸٫۷٪ از مردم ایران مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب هستند که متاسفانه بیشتر آن‌ها شناسایی نمی‌شوند. تحقیقی که بر روی ۴۰۲۱ نفر بالای ۱۸سال در ایران انجام شد نشان داد که از هر سه نفر یک نفر ریسک بالایی برای ابتلا به آپنه ی انسدادی خواب دارد.

مردانی که مسن هستند و اضافه وزن دارند به طور ویژه مستعد آپنه ی خواب هستند. وقفه در تنفس طبیعی میتواند باعث کاهش اکسیژن خون و تحت فشار قرار گفتن قلب و عروق خونی شود.

پروفسور نارایان توضیح می‌دهد:

وقتی شما نمیتوانید نفس بکشید فشار ریه ها افزایش میابد تا وقتی که نهایتا با نفس نفس زدن از خواب بیدار شوید. این وضعیت بر قلب شما فشار وارد میکند که باعث کشیدگی حفره های قلب میشود و میتواند باعث اختلال ریتم قلبی شود. تئوری دیگر میتواند این باشد که اکسیژن خون برای چند ده ثانیه(کمتر از یک دقیقه)کاهش میابد و این میتوان بر قلب فشار وارد کند.

آپنه ی خواب می‌تواند با استفاده از دستگاه CPAP  درمان شود (CPAP وسیله ایست که هوا را به داخل ماسکی که بیماران در هنگام خواب روی بینی و دهان خود می‌گذارند، پمپ می‌کند).

 

 

 NHS، سیستم سلامت انگلستان، همچنین به افراد اصلاح سبک زندگی، مانند کاهش وزن را توصیه می‌کند؛ به طور مثال اگر بیماری اضافه وزن دارد ولی به طور منظم ورزش می‌کند، این کار می‌تواند علائم را بهبود ببخشد. همچنین به پهلو خوابیدن ممکن است برای رهایی از آپنه‌ی خواب کمک کننده باشد.

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

 

ناظر: دکتر محمدحسین مرادی

ویراستار: شیرین باوری

فاطمه حسینی فخر

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.