مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

سیگار کشیدن را متوقف کنید

سیگار زمینه ساز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی میباشد.از طرفی به علت وابستگی شدید افراد به آن، ترک کردن سیگار اغلب با دشواری هایی روبرو است. البته با یک پشتکار و اراده ی قوی میتوان این عامل مزاحم را از زندگی مان دور کنیم و از بسیاری از مسائل و بیماری هایی که به علت این عامل خطر ایجاد می شود، دوری کنیم.

سیگار کشیدن را متوقف کنید!

افراد سیگاری که تصمیم به ترک سیگار می گیرند ابزارهای مختلفی در اختیار دارند که می تواند احتمال موفقیت در ترک آنها را تا ۲ تا ۳ برابر افزایش دهد. بهترین روش، استفاده از دارو برای سرکوب میل به مصرف نیکوتین همراه با حمایت یا مشاوره هایی است که باعث می­شوند عادت رفتن فرد به سراغ سیگار از بین برود. در حین انجام این موارد، نکات زیر می­توانند موثر باشند:

مضرات سیگار را بشناسید:

تمامی خطرات و مضرات سیگار کشیدن را لیست کنید. سپس روی کاغذ برای خود بنویسید که (اصلا!) چرا تصمیم به ترک سیگار گرفته اید.

برای خود تاریخ تعیین کنید:

تاریخی را برای ترک انتخاب کنید و از قبل از آن خود را در مورد اینکه چگونه با هوس رفتن به سراغ سیگار مقابله خواهید کرد، آماده کنید. روز قبل از تاریخ تعیین شده، تمامی سیگارها، جاسیگاری ها و فندک ها (و هر چیزی که شاید وسوسه تان کند) را دور بیندازید.

با پزشک خود صحبت کنید:

سیگار کشیدن نحوه برخورد بدن شما با برخی داروها را تغییر می دهد، پس با پزشک خود در مورد نیاز به تغییر یا کنترل دوز داروها صحبت نمایید. از وی در مورد جایگزین های نیکوتین ( که بصورت آدامس، پَچ و یا اسپری استنشاقی در دسترس می­باشند) و همچنین داروهایی برای کم کردن میل به سیگار سوال نمایید. در منابع علمی داروهای جدیدی (مانند وارنیکلین (Chantix))  برای ترک سیگار تایید شده است. وارنیکتین به همان گیرنده هایی در مغز متصل می شود که نیکوتین به آنان وصل می شود و از این طریق هم به بهبود علایم ترک کمک نموده و هم حس لذت سیگار را کم می کند.

از وسوسه دوری کنید:

از مکان­ها و یا شرایط اجتماعی که در آنها استعمال دخانیات رایج است دوری کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که به این نتیجه برسید که اراده شما در ترک سیگار واقعا قوی شده است.

فعالیت های جایگزین پیدا کنید:

ورزش، تمرینات بدنی و همچنین راه هایی برای کسب آرامش (مثلا یوگا) بیابید.

در آخر اینکه از تلاش دست برندارید (خسته نشوید): اگر در تلاش اول خود موفق نشدید، دوباره تلاش کنید. معمولا ترک کامل سیگار، به بیش از یک بار تلاش نیاز دارد!

استادناظر:

دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فربد زاهدی تجریشی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.