مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC)-2

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب يا IPC یکی از راه های کمک به جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی است. داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین نیز برای درمان افرادی که در معرض خطر ابتلا به اين عارضه هستنند، استفاده می شود.

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC)-2

خطرات استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب چیست؟

همه روش ها خطراتی دارند. خطرات این روش عبارتند از:

  • ناراحتی، گرما یا تعریق در زیر کاف
  • تحریک پوست
  • آسیب عصبی (نادر)
  • آسیب فشاری (نادر)

توجه دقیق به مراقبت از پوست می تواند به جلوگیری از این عوارض کمک کند. همچنین مهم است که اندازه کاف شما درست باشد. برخی از افراد با شرایط خاص نباید از دستگاه های IPC استفاده کنند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به زخم پا، سوختگی يا بیماری عروق محیطی در معرض خطر بیشتری برای ايجاد عوارض هستند. افراد مسن ممکن است بیشتر در معرض خطرتخریب پوست باشند. با ارائه د هنده مراقبت های خود در مورد خطراتی که بیشتر در مورد شما صدق می کند و نگرانی هایی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید.

چگونه می توانم برای استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب آماده شوم؟

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است پای شما را اندازه گیری کند تا مطمئن شود که کاف را در اندازه مناسب دریافت می کنید. اگر قرار است از دستگاه درخانه استفاده کنید، نحوه صحیح قرار دادن کاف نیز به شما آموزش داده خواهد شد. حتما هر سؤالی در مورد دستگاه یا دلیل استفاده از آن دارید، بپرسید.

در هنگام استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب چه اتفاقی می افتد؟

در بیشتر موارد، IPC  در بیمارستان استفاده می شود یا ممکن است نحوه استفاده از آن در خانه به شما آموزش داده شود.

انواع مختلفی از دستگاه های  IPC وجود دارد. بعضی از دستگاه ها ممکن است ساق پا و بعضی ديگر کل پا را بپوشانند. بعضی از آن ها به کل ساق پا فشار می آورند و برخی دیگر ممکن است ابتدا به قسمت تحتانی و سپس به قسمت بالایی ساق پا فشار بیاورند برخی به سرعت باد می شوند و برخی دیگر به آرامی باد می شوند.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما نشان می دهد که چگونه کاف  IPC خود را ببندید. آنها اغلب از تسمه های مخصوصی برای بستن استفاده می کنند. کاف را می توان روی لباس یا زیر لباس قرار داد، هر کدام راحت تر است. وقتی که کاف دور پایتان بسته می شود، باید نرم باشد و نبايد درد داشته باشيد. باید بتوانید انگشت خود رابین کاف و پای خود قراردهید. بعد، کاف را به دستگاه فشرده سازی وصل می کنند. این دستگاه به طور متناوب کاف را باد کرده و آن را خالی می کند.

این ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظربرسد. اگر برای شما خیلی ناراحت کننده است، به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است پای شما را اندازه گیری کند تا مطمئن شود که کاف مناسب پای خود را دریافت می کنید. اگر قرار است از دستگاه در خانه استفاده کنید، نحوه صحیح قرار دادن کاف نیز به شما آموزش داده خواهد شد. حتما هرسؤالی در مورد دستگاه یا دلیل استفاده از آن دارید بپرسید. توقف ناراحتی می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند.

زمانی که نیاز به دوش گرفتن دارید می توانید کاف IPC خود را بردارید. هنگامی که دستگاه خاموش است، پوست خود را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه حساسیت، تورم،گرما، قرمزی پوست یا شکستگی به ارائه دهنده خود اطلاع دهید. مطمئن شوید که آن را در اسرع وقت دوباره بپوشانید. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه را کاهش خوا هید داد. تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دستورالعمل های دیگری را در مورد اینکه چه کاری با دستگاه IPC خود انجام دهید به شما ارائه دهند.

پس از استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب چه اتفاقی می افتد؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما خوا هد گفت که چه زمانی می توانید استفاده از دستگاه را متوقف کنید. این زمانی است که خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی شما کاهش می یابد. اگربه تازگی عمل جراحی انجام داده اید، سعی کنید هر چه زودتر از جای خود بلند شوید و حرکت کنید. با افزایش تحرک، خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی کاهش می یابد.

ارائه دهنده مراقبت شما ممکن است دستورالعمل های دیگری در مورد راه های جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی به شما بدهد. این موارد ممکن است شامل نوشیدن آب زیاد و فعالیت بدنی باشد. تمام دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را دنبال کنید.

در صورت داشتن هریک از موارد زیر فورا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

  • تورم درپای شما
  • احساس گرما در يک ناحیه روی پای شما
  • درد درساق پا یا روی پوست زیرکاف
  • زخم روی پوست زیر کاف شما

ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه زينال زاده برجلو

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.