مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

فیبریلاسیون بطنی چیست و چگونه درمان می شود؟

فیبریلاسیون بطنی مشکل قلبی است که اگر در عرض چند دقیقه درمان نشود، منجر به مرگ می شود. در فیبریلاسیون بطنی امواج الکتریکی که ضربان قلب را کنترل می کنند، غیرطبیعی میشوند. شایع ترین علت بروز فیبریلاسیون بطنی سکته ی قلبی است. بهترین راه برای درمان آن برگردان ریتم قلبی با شوک الکتریکی (دِفیبریلاسیون) است.

فیبریلاسیون بطنی چیست و چگونه درمان می شود؟

در مورد فیبریلاسیون بطنی چه می دانید؟

  • فیبریلاسیون بطنی مشکل قلبی است که اگر در عرض چند دقیقه درمان نشود، منجر به مرگ می شود. در فیبریلاسیون بطنی امواج الکتریکی که ضربان قلب را کنترل می کنند، غیرطبیعی می شوند. در نتیجه بطن( حفره ی پایینی قلب) منقبض میشود ولی خونی را به سوی بدن نمی فرستد. فیبریلاسیون بطنی معمولا منجر به ایست قلبی ناگهانی می شود.

دلیل فیبریلاسیون بطنی چیست؟

فیبریلاسیون بطنی در افراد با شرایط مختلف اتفاق می افتد . اما شایع ترین دلیل آن  بروز سکته ی قلبی است. در سکته ی قلبی یکی از عروقی که به ماهیچه ی قلب خونرسانی می کند، بسته می شود و ماهیچه ی قلب می میرد. فیبریلاسون بطنی معمولا در چند روز بعد از سکته ی قلبی اتفاق می افتد اما گاهی اولین نشانه ی سکته ی قلبی است. فیبریلاسیون بطنی در افرادی که مشکل قلبی ندارند هم اتفاق می افتد. برای مثال در کسانی که مشکل ریوی، آسیب شدید یا داروی های مخدر و غیرقانونی مصرف میکنند نیز فیبریلاسیون بطنی دیده می شود.

نشانه های فیبریلاسیون بطنی چیست؟

فیبریلاسیون بطنی باعث از هوش رفتن و نداشتن ضربان قلب می شود. برای تشخیص فیبریلاسیون بطنی، پزشک بصورت اورژانس از الکتروکاردیوگرام(ECG) استفاده می کند. این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را نشان میدهد.

فیبریلاسیون بطنی چگونه درمان می شود؟

فیبریلاسیون بطنی باید سریعا درمان شود.  در این روش از دستگاهی استفاده می شود که شُوک الکتریکی به سوی قلب می فرستد. این شُوک اغلب باعث می شود ضربان قلب به حالت طبیعی بازگردد.

راه دیگر برای درمان فیبریلاسیون بطنی، “احیای قلبی ریوی(CPR)” است. در این روش بر روی سینه ی فرد به طور پی در پی فشار وارد می شود. این کار باعث فشار آوردن به قلب می شود و خون و اکسیژن در بدن فرد به جریان می افتد.

این درمان ها در صورتی که در عرض چند دقیقه بعد از شروع فیبریلاسیون بطنی انجام شوند، گاهی باعث به کار انداختن طبیعی قلب می شوند.

 

استاد ناظر:

دکتر  واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نگین رحیمی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.